Ik heb een 561 vissenoog-versterker en daarbij 466-luidsprekers. Bevalt eigenlijk prima, maar ja, je blijft zoeken..... Zouden 468-speakers daadwerkelijk nog mooier klinken of zit het (grote) verschil vooral in het vermogen dat ze aankunnen ? Anders gezegd: is het de moeite om naar 468-speakers te zoeken ?
Een 466 heeft een enkele woofer terwijl de 468 er twee heeft in een grotere kast.
De 468 zal het laag beter weer kunnen geven.
Tevens is de 468 8Ohm terwijl de 466 4Ohm is (past beter op de 561).
Het grote vermogen van de 468 ligt voornamenlijk in de beveiligingslampjes welke toegevoegd zijn.
Wordt het toegevoerde vermogen te hog gaan deze feller branden maar komt er niet meer geluid uit de box.
Een alternatief voor je zou de 467 zijn, 4Ohm met passieve radiator en even grote kast als de 468.
Is ook minder prijzig dan de 468.
Marnix
Nee marnix. Als je gloeilampjes (van dergelijke voltages) in een luispreker circuit toepast hebben ze afhankelijk van hoe ze toegepast worden een hysterese karakteristiek of de karakteristiek van een zener of alvelanche diode.
Probeer maar eens met een dimmer... Je hebt eerst een stoot stroom nodig om de boel te onsteken, vervolgens kun je de stroom terugdraaien en gloeit de boel ook op kleine vermogens. Gaat de lamp uit, moet je de de stroom eerst weer opvoeren tot boven gloei niveau.
Verder mooie versterker zo'n visoog ding. Zuinig op zijn, ze kunnen niet zo goed tegen overbelasting...
@roland79 wrote:
Nee marnix. Als je gloeilampjes (van dergelijke voltages) in een luispreker circuit toepast hebben ze afhankelijk van hoe ze toegepast worden een hysterese karakteristiek of de karakteristiek van een zener of alvelanche diode.
Probeer maar eens met een dimmer... Je hebt eerst een stoot stroom nodig om de boel te onsteken, vervolgens kun je de stroom terugdraaien en gloeit de boel ook op kleine vermogens. Gaat de lamp uit, moet je de de stroom eerst weer opvoeren tot boven gloei niveau.
Verder mooie versterker zo'n visoog ding. Zuinig op zijn, ze kunnen niet zo goed tegen overbelasting...
het lijkt mij dat dat verhaal toch niet klopt. dat je bij een dimmer eerst een stoot stroom zou moeten geven (??) heeft meer met de elektronica in de dimmer van doen dan met de lamp.
In de box zijn deze lampen wel degelijk als beveiliging toegepast.
wat ik me wel kan voorstellen is dat de weerstand van de gloeidraad iets anders kan zijn in warme of koude toestand, maar is m.i. niet interessant om rekening mee te houden.
Een gloeidraad heeft in koude toestand een veel lagere weerstand dan in warme. In feite is een lampje een PTC.
Zodra het begint te gloeien schiet de weerstand omhoog en dat heeft sterke stroombeperkende eigenschappen. Je kunt daar een luispreker wel mee beveiligen, maar een lampje is vrij traag dus zal niet helpen tegen sterke transients, maar daar zit weer niet zoveel vermogen in.
Het is leuk bedacht maar eigenlijk wil je, zeker voor een lage tonen speaker niet tussen je woofer en versterker hebben wat ook maar enige weerstand toevoegt. Dat verziekt je dempingsfaktor. En die is tegenwoordig erg goed, een FA 930 oid is zeer laagohming dus een ideaal spanningsgestuurde woofer, die mooi volgt wat hem wordt opgedragen. Daar wil je echt geen autolampen meer tussen. π
Fietslampjes werden vroeger ook wel in tegenkoppelingen toegepast, ik heb een origineel philips sinusgeneratortje wat zo werkt. lampje zorgt ervoor dat de versterking precies 1 blijft.
ik heb een set 497 staan en een set 426 , klinken allebei leuk , echter de 497 gaat wat dieper ...
met een hoger rendement
Dat bedoelde ik idd wat betreft het gloeien. De karakteristiek doorloopt een asymetrische lus.
In combinatie met die orginele versterker zijn die lampjes toch geen probleem?
Met een beetje geluk is e.a. kwa spanning van de versterker zo ontworpen dat ze aan soft clipping doen tegen de tijd dat je versterker tegen de voedingsspanning aan loopt... Bij NAD ben je daar meer voor kwijt.
Wat betreft de FA930: Lampjes in de boksen is dan inderdaad niet handig. Want het ding kan rake klappen uitdelen en heeft volgens mij ook stroomterugkoppeling.
Is die trouwens wel zo laagohmig? De 9xx series bakken mogen minimaal 6 ohm speakers aan de uitgang hebben.
Bij lagere geluidssterktes klinkt het in elk geval alsof de uitgangsweerstand helemaal niet zo laag is. Het geluid is lang zo mooi en nauwkeurig niet als wanneer je de versterker verder opendraait. Bij 4 ohm speakers verergert dit probleem. Dit is ook het geval bij de 9x0 bakken die volgens de specs nog wel 4 ohm als load kunnen hebben. Bij hoge geluidssterktes is de versterker inderdaad erg nauwkeurig en klinkt de uitgangsweerstand laag. Iemand wel eens gehoord?
Zo op het gehoor hebben 900 series bakken ook een deel stroomterugkoppeling, iets met dat XDA en iXDA. Als je de mute indrukt gaat die terugkoppeling (of een deel ervan) eraf en klinkt de combinatie anders, dit verschil in klankkleur is ook nog steeds aanwezig als je het volume verder opendraait. Ooit gehoord?
Als een bitstreamer als CD speler hebt met solide analoge voeding, heb je dik kans dat zo'n vissenoog versterker met lage dempingsfactor beter klinkt dan een versterker met hoge dempingsfactor.
@roland79 wrote:
Nee marnix. Als je gloeilampjes (van dergelijke voltages) in een luispreker circuit toepast hebben ze afhankelijk van hoe ze toegepast worden een hysterese karakteristiek of de karakteristiek van een zener of alvelanche diode.
Dit klopt niet. In deze toepassing heeft de gloeidraad een bepaalde traagheid die in de seconden loopt, voordat hij opgewarmt is (en de weerstand op gaat lopen). Voor kortdurende pulsen, en zolang het gemiddelde vermogen niet boven een bepaalde grens komt blijft de weerstand van een gloeilamp zeer laag.
Om je een idee te geven: een 12V 20W autolamp heeft in koude toestand een weerstand van nog geen 0,2 ohm. Dat scheelt dus een factor 30 (!) met de weerstand in warme toestand, en aangezien het behoorlijk dikke gloeidraden zijn duurt het wel even voordat die werktemperatuur bereikt is.
Onder normale belasting, en voor kortdurende overbelastingen is een gloeilamp in serie met de speaker een volkomen linear device, een weerstand van ca 0,2 ohm of zo. Pas bij langdurige overbelasting (lees: meerdere seconden) gaat de weerstand oplopen, en dan is het in feite nog steeds een linear device maar met een hogere weerstand.
Probeer maar eens met een dimmer... Je hebt eerst een stoot stroom nodig om de boel te onsteken, vervolgens kun je de stroom terugdraaien en gloeit de boel ook op kleine vermogens. Gaat de lamp uit, moet je de de stroom eerst weer opvoeren tot boven gloei niveau.
Het hysteris effect van een (slechte kwaliteit?) dimmer heeft hier niets mee te maken... Een goede dimmer kun je gewoon vanaf 0 regelen, en dan maakt de temperatuur van de lamp niets uit.
.
π ...... het is uiteindelijk de 467 geworden. Klinkt heerlijk achter de 561-versterker. De 466's staan nu boven bij de 752 reciever. Ook een mooie (oog&oor) combinatie.