Een tweeter van mijn Philips AH494 is doorgebrand. De gebruikte tweeters zijn AD 0164 T15. Nou heb ik hier een werkend setje AD 0144 T8 liggen. Deze hebben ten opzichte van de 0164 een kleinere magneet en een papieren dome. Is het mogelijk de magneet van de 0164 te gebruiken zodat de 0144 meer vermogen kunnen hebben? Het gaat me minder om de geluidskwaliteit. Ik hoef ze niet in originele staat te herstellen.
Ik heb gezien dat de tweeters in twee delen uit elkaar gehaald kunnen worden. Zodat je de mangeet over houdt en het gedeelte met de dome en spreekstoel.
Dit gaat wel met een beetje handigheid maar de t15 is 15 ohm en de t8 is 8 ohm dus de verhoudingen zullen niet helemaal meer kloppen tussen hoog en laag.
Je zou een weerstand van 4,7 ohm 5watt in serie kunnen zetten dan kom je redelijk in de buurt.
is de spreekspoel niet los gegaan van de litze , heb ik ook al vaker gehad en is te solderen , met een klein boutje .
als je er toch de 8 ohmse inzet zou ik ze allebei vervangen dan klinkt het toch hetzelfde . inderdaad met een weerstand , van 4,7 ohm .
maar het is gezien ze minder vermogen hebben beter om er 6,8 ohm 5 watt in te zetten , anders gaan ze heel vlug in rook op .
groet mattie
De spreekstoel is niet losgegaan. Dat heb ik al gechecked. Tenminste, er is geen onderbreking in de draden te zien. Maar ik zal straks voor de zekerheid nog eens checken.
Maar heeft het zin om de magneet van de T15 te gebruiken?
Ik heb in ieder geval nog wel twee weerstanden van 5,6 Ohm 5 Watt liggen.
Net nog even gechecked. De spreekstoel is niet los gegaan van de litze.
hmm dat moest spreekspoel zijn , zitten ook maar 5 cm uitelkaar.
als hij echt verbrand is , zie je dat hij zwart is en is de hars gaan bubbelen , overigens zie je dat hij loszit niet dat kun je alleen meten .
is meestal vlakbij de aansluiting op de spreekspoel , en dmv een
draadje erover te solderen weer te maken .of een klein beetje tin erop
maar niet te heet anders smelt de conus .
mattie
Spreekspoel inderdaad π Er is niet te zien dat er iets verbrand is. Ik meet alleen helemaal niks meer.
Ik zal eens proberen met een klein draadje of tin. Heb sinds kort een beetje ervaring met smd solderen, dus dit fijne werk moet ook wel lukken.
Bedankt voor de tip.