Hallo,
Ik heb hier een set luidsprekers met alnico magneten. Kan iemand mij vertellen wat hier nu zo goed of slecht aan is t.o.v. de ferrodux magneten, rendement? Heeft iemand misschien specs van de AD1065/W8 en de AD4000M, ik heb al bij het tabje luidsprekers hier op de site gekeken maar ik kom daar niet uit.
Groeten,
Willem
Willem,
De gegevens van de AD4000 staan toch bij de luidsprekers sub-deel Passief onder het kopje zelfbouw en dan bij het boekje met de gele omslag (1966) op pagina 10.
De AD1056W8 is een 10inch woofer met een resonantie frequentie van 20Hz en een bereik tot 1000Hz.
Woofers met een ALNICO-magneet hebben vaak een iets langere slag vergeleken met FERROXDURE-magneet woofers.
Tevens was het Kobalt wat in de ALNICO magneten verwerkt wordt eind jaren 60-begin 70 heel duur geworden door de situatie in voormalig Belgisch Kongo.
Daardoor moest wel overgegaan worden op een andere magneetsamenstelling.
Marnix
Hallo Marnix,
De AD4000M had ik inderdaad daar gevonden, maar de AD1065/W8, daar kan ik niets van vinden. Dankzij jou toch weer wat wijzer geworden. Ik dacht dat het rendement van luidsprekers met een alnico magneet vaak hoger was. Wie weet of dit klopt, of dat het naar het land der fabelen kan.
Groeten,
Willem
Hee Willem
De 1065 is geen alnico. Dat is de voorloper van de 10100. Was ook met ferriet
Alnico was 1055 en 1056. Ik heb nog 1056's
De AD1055 was ik snel kwijt, schijnen gewild te zijn bij de old-sound freaks.
Ik ken dat verhaal over Kobalt, maar niemand heeft me nu eens uit kunnen leggen waarom de AlNiCo (Ticonal) magneten beter zouden zijn dan de toch behoorlijk forse en sterke ferroxdure.
Ik vermoed dat het zoals alles in audio-land een beetje een mythe is. En mythes doen het goed. Geluid zit bij veel mensen tussen de oren, en onze hersens werken wel goed, maar de irrationele faktoren spreken mensen meer aan dan gewone techniek. Ik verbaas me daar nog altijd over.
Ook massahype is er zo een. Roep iets over milieu en groen etc, en alle bedrijven zijn ineens bezig met het zogenaamd omschakelen op milieuvriendelijk. Wat dat ook mag zijn.
De wereld vroeger was een rationele en technische. De moderne wereld zit helaas vol met gebakken lucht en massahysterie.
Ik doe daar niet aan mee. Bovendien gebruikt de politiek dat zogenaamde milieu om je nog meer geld uit de zak te kloppen. Prima, maar dan gooi ik de batterijen gewoon weer in de grijze bak.
Hoi Jeroen,
Ik denk dat je gelijk hebt wat het alnico verhaal betreft. Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat het rendement van de alnico luidsprekers wat hoger is dan de ferrodure. Ten tijde van de alnico magneten waren de vermogens van de versterkers niet zo groot. Wat de AD1065/W8 zou ik ook denken dat het geen alnico luidspreker zou zijn, maar er ligt hier toch echt een setje luidsprekers van dit type met alnico magneet.
Groeten
Willem