Weet iemand wat de karakteristiek was voor monitoring speakers volgens IRT? Ik zoek me suf naar die data. Ergens gelezen dat het een speciale karakteristiek is die door de BBC werd gebruikt en die ervoor zorgt dat je een beter "beeld" kreeg. Wat ik zo gelezen heb is dat het iets is waarbij het laag wat wordt versterkt maar bij 315Hz is het 0dB, daarna krijg je een stukje presence van +2dB tot 6300Hz, daar ligt het 2e 0dB punt en daarna laten ze het iets oplopen.
Dit in tegenstelling tot een volledig "vlakke" respons. Blijkbaar hebben in het verleden allerlei professoren in de akoestiek beziggehouden met analyse van "klank" Beetje lastig te vinden die oude rapportages. Maar wel interessant, ik vermoed dat bijv. die LBC box van marnix volgens dat soort regels gemaakt is.
Heb je hier iets aan ?
Leuk verhaal! Maar ik zoek de echte jaren 70 specs van IRT.. (toen ze nog gewoon aan stereo deden..)
Dit is de basis van het BOSE systeem uit die tijd :
Under all situations, with real audio material and picture, the source of low frequency energy was not localisable, with the given loudspeaker types and filter configurations.
Klopt redelijk, maar ik ken een stukje die dat kan ontkrachten: Lucifer van Alan Parsons. Drums die van links naar rechts lopen en terug. In een beetje ruimte hoor je dat ook in het laag, en als je dan een single-bass systeem hebt is die dimensie weg..
Ik probeer inzicht te krijgen hoe geluid beoordeeld wordt en wat de inzichten aan de professionele kant waren ind etijd dat er nog echte sound engineers zorgden voor perfekte opnamen. Modern materiaal van cd is nauwelijks meer te belusteren vanwege de vervorming.
Grappig. Vandaag mijn meetapparaat binnen gekregen en een de karakteristiek opgemeten van mijn 6541's
De karakteristiek die je (omgekeerd) krijgtlijkt wel wat op die IRT monitor aanbeveling. Als ik het eruit compenseer klinken de 6541's meer als de 9638. Vrij hard in het midden, maar wel erg nartuurgetrouw.
Piet Gouw vertelde me dat de 541 toch best "redelijk recht" was, maar een meting wijst uit dat die een eerste orde dip heeft tussen 315 Hz en 6K, (een dB of 4-5 maar wel over een vrij breed gebied.) Ook komt de forse afval bij 16kHz eruit, maar dat is redelijk makkelijk op te lossen.
(zelfde verhaal als de 532)
In het laag lijkt een kleine constante faktor aanwezig wat de bassen kleurt, over het gebied van de mfb regeling een 2 dB verzakken levert een wat natuurlijker bas op. Kamerresonantie zie ik nauwelijk, (vrij hoog, kleine volle kamer met tapijt)
Overigens heb ik gelezen dat het dempen van de wanden veel meer effect heeft dan de vloer. Maarja, dan moet ik op zoek naar turkse tapijten of zo π