Meldingen
Alles wissen

FB 820 en versterker?

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
491 Bekeken
(@dvbarneveld)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

hey jongens ik heb een vraagje ik heb pas geleden nog een setje fb 820 gekocht als aanvulling bij de fb 850ers klopt het nu ook dat als het uitgangs vermogen van mijn versterker te laag zijn dat het geluid van de speakers gaan vervormen als ik iets harder draai?

groetjes Dennis

Citeren
(@herman)
Famed Member

Dennis,

Een versterker heeft niet te lijden onder "te zware" boxen.

Dus met boxen van 100 watt of 300 watt kan de versterker evenveel. Als het aantal OHMs van deze speakers gelijk zijn.

Mocht je een verschil horen tussen twee verschillende luidsprekersystemen, is het in de eerste plaats te wijten aan het rendement. Hoe slechter het rendement, hoe zachter het klinkt, of hoe eerder het lijkt te gaan vervormen.

( Er bestaan pc luidsprekertjes die ook 300 watt aankunnen, de truuc daarbij is dat ze een heel laag rendement hebben )

Wat er bij jou misschien gebeurd is:
Heb je alle vier de luidsprekers tegelijkertijd aan je versterker staan ? Dan is de totale belasting hoogstwaarschijnlijk gehalveerd kwa OHMs
Dan krijg je duidelijk wel eerder vervorming, zeker bij de wat kleinere versterkers.

BeantwoordenCiteren
(@dvbarneveld)
Trusted Member
Topic starter  

oke dan hartstikke bedankt voor de info, ik heb ze idd alle 4 op de zelfde versterker staan en deze versterken is niet zo groot πŸ˜€

dus ga toch maar even kijken voor een iets zwaardere.

groetjes Dennis

BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member

Dennis,

Je kunt ook de boxen in serie op de versterker aansluiten.
De weerstandswaarde wordt dan wel hoger (12-16 ohm) maar dit heeft veelal geen nadelige gevolgen voor de versterker.
Wel zal door de hogere weerstand het geluid wat zachter gaan klinken.
Je zou daarvoor, zoals je zelf al terecht opmerkte, op zoek kunnen gaan naar een zwaardere versterker (of een tweede versterker welke je apart aanstuurt).

Marnix

BeantwoordenCiteren
(@dvbarneveld)
Trusted Member
Topic starter  

nee ik ben op zoek naar een zware versterker waarmee ik ze alle 4 zonder problemen mee kan aansturen.

mischien vind ik morgen wel wat op de meeting πŸ˜€

grt dennis

BeantwoordenCiteren
Deel: