Meldingen
Alles wissen

FB 825 restauratie

25 Berichten
13 Gebruikers
0 Reactions
1,672 Bekeken
(@stijnhk)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter  

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een paar FB 825's gekocht aan een hele vriendelijke prijs en in redelijke conditie.

Een frequency sweep lijkt te bevestigen dat er met de woofers niets ernstigs aan de hand is, maar morgen moet ik de foam surrounds eens nauwkeuriger inspecteren. Het zijn nl. de originele surrounds en het zou me niet verwonderen dat er haarscheurtjes in zijn.

De surrounds van de mids moeten in elk geval vervangen worden want die zijn geheel verdwenen... πŸ˜•

De bandtweeter is OK.

Ik heb enkele vragen en hoop dat de forumleden mij kunnen helpen:

• Q1: de www.audiofriends.nl site geeft tips voor het centreren van de speakerconus. Maar het lijkt me toch een beetje trial en error zoals het beschreven wordt op deze site. Heeft er iemand evt. een betere methode om de centrering te garanderen tijdens het re-foamen?
  • Q2: ik wil de elcos van het wisselfilter vervangen. Dat lijkt me verstandig gezien de leeftijd van dit meubel. Wie kan er mij vertellen welke merken goede elcos voor audiotoepassingen verkopen?
  • Q3: de behuizing van de speakers ziet er wat dof uit. Weet er iemand of het fineer van de FB 825 echt hout fineer is of plastic fineer? Als het echt hout fineer is, dan weet ik hoe dit te herstellen - deze site bevat heel nuttige tips ( http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf) - maar voor plastic fineer weet ik het niet. Graag advies aub.
  • Q4: ik lees in vroegere testrapporten dat de interne akoestische demping van de FB 825 behuizing wat te wensen overlaat. Ik overweeg om het inwendige te voorzien van betere akoestische demping. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het isolatiemateriaal dat in de autoindustrie wordt gebruikt (t.t.z. die zwarte geluiddempende "matten" die je in de binnenzijde van autoportieren vindt) het meest effectieve materiaal zou zijn, zowel vanuit akoestisch als vanuit kosten standpunt. Heel graag advies aub.
  • Q5: weet er iemand hoe ik het luidspreker doek kan reinigen? Er zitten enkele kleinere vlekjes op (lijkt wel verf).
  • Ja, ik weet het, ik vraag nogal veel. Maar ik heb zo lang gezocht naar een FB 825 en nu ik er eindelijk een heb, wil ik het ook graag goed doen. Hoe zou je tenslotte zelf zijn.

Vriendelijke groeten,
    stijnhk

Citeren
    (@piet2401)
    Estimable Member

@stijnhk wrote:

Hallo allemaal,

• Q2: ik wil de elcos van het wisselfilter vervangen. Dat lijkt me verstandig gezien de leeftijd van dit meubel. Wie kan er mij vertellen welke merken goede elcos voor audiotoepassingen verkopen?
  • Q3: de behuizing van de speakers ziet er wat dof uit. Weet er iemand of het fineer van de FB 825 echt hout fineer is of plastic fineer? Als het echt hout fineer is, dan weet ik hoe dit te herstellen - deze site bevat heel nuttige tips ( http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/fineerles.pdf) - maar voor plastic fineer weet ik het niet. Graag advies aub.
  • Q4: ik lees in vroegere testrapporten dat de interne akoestische demping van de FB 825 behuizing wat te wensen overlaat. Ik overweeg om het inwendige te voorzien van betere akoestische demping. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het isolatiemateriaal dat in de autoindustrie wordt gebruikt (t.t.z. die zwarte geluiddempende "matten" die je in de binnenzijde van autoportieren vindt) het meest effectieve materiaal zou zijn, zowel vanuit akoestisch als vanuit kosten standpunt. Heel graag advies aub.
  • Q5: weet er iemand hoe ik het luidspreker doek kan reinigen? Er zitten enkele kleinere vlekjes op (lijkt wel verf).
  • Ja, ik weet het, ik vraag nogal veel. Maar ik heb zo lang gezocht naar een FB 825 en nu ik er eindelijk een heb, wil ik het ook graag goed doen. Hoe zou je tenslotte zelf zijn.

Vriendelijke groeten,
    stijnhk

Q2: Audyn caps zijn wel goed. Voor de grote elco's in het laag voldoen ook de bipolare met "glat folie". Voor het hoog zou je nog kunnen denken aan tinfolie.

Q4: idd loodbitumen is ideaal om paneel resonaties te dempen. Voor het midden gebruik je schapen wol. Voor achter de laagspeakers gebruik je rijkelijk BAF wadding.

Speakerland in Oss en speaker @ Co Rotterdam/Haarlem hebben dat spul wel.
    Veel succes.

BeantwoordenCiteren
    (@stijnhk)
    Eminent Member
    Topic starter  

@piet2401 wrote:

Q2: Audyn caps zijn wel goed. Voor de grote elco's in het laag voldoen ook de bipolare met "glat folie". Voor het hoog zou je nog kunnen denken aan tinfolie.

Q4: idd loodbitumen is ideaal om paneel resonaties te dempen. Voor het midden gebruik je schapen wol. Voor achter de laagspeakers gebruik je rijkelijk BAF wadding.

Speakerland in Oss en speaker @ Co Rotterdam/Haarlem hebben dat spul wel.
    Veel succes.

Hallo Piet 2401,

Dank je wel voor je snelle respons en voor de tips.

Als nu nog iemand het antwoord op mijn andere vragen weet dan kunnen de restauratiewerkzaamheden beginnen.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
    stijnhk

BeantwoordenCiteren
    (@tismarnix)
    Reputable Member
    Deelgenomen: 20 jaar geleden

Q1: Audiofriends

Ik heb bij hen woofersurrounds gekocht en via de methode die Remi gebruikt heeft (eerst aan de conus lijmen en een dag later aan het frame, laten drogen met wasknijpers en een stuk rond elektriciteitssnoer voor de drukverdeling) de surrounds gelijmd.
    Ergens op het forum moet nog een foto-impressie van hem staan (het betreft dan de low-mid van de 9819).
    Bij mij is het heel goed gegaan en ik heb géén aanlopers.
    De eerste is een beetje uitvogelen hoe, daarna is het serieproductie.
    De middentoner van de FB825 kan iets moeilijker zijn, gezien zijn grootte.
    Ik zou je aanraden met de woofers te beginnen, heb je wat meer ruimte en speling in.

Succes

Marnix

BeantwoordenCiteren
     Remi
    (@remi)
    Noble Member
    Deelgenomen: 20 jaar geleden

ja ik refoam wat af tegenwoordig, net twee DSS940's gedaan fotoverhaal volgt. was er al geweest al Word m'n verhaal niet in de soep had gedraaid. file was ineens 500Mb groot en puin 😈

verhaal van de mids staat niet op het forum, maar op de site
    www.mfbfreaks.nl vervolgens tabje freaks, mijn naam en dan zie je 'm erbij staan. ter leerinck ende vermaeck πŸ˜›

BeantwoordenCiteren
    (@stijnhk)
    Eminent Member
    Topic starter  

@tismarnix wrote:

Ergens op het forum moet nog een foto-impressie van hem staan (het betreft dan de low-mid van de 9819).

Hallo Marnix,

Dank je wel voor de tip. Ik heb intussen al gekeken naar de fotoreportage die je vernoemde - op de site (niet het forum) zoals Remi al aangaf - en dat zal me zeker helpen.

Nu maar hopen dat iemand me kan helpen met de 2 nog openstaande vragen:
    *behuizing renoveren en
    *luidsprekerdoek reinigen.
    Dat doek is wat minder kritisch, maar aan de behuizing moet ik zeker iets doen.

Vriendelijke groeten,
    stijnhk

BeantwoordenCiteren
    (@rsq8p)
    Reputable Member
    Deelgenomen: 16 jaar geleden

Qua condensatoren is het van belang of ze in de signaalweg zitten of er parallel aan. Die in de signaal zou je kunnen opwaarderen met ClarityCap SA (www.capsandcoils.com); in mijn ervaring prijs/kwaliteit beter dan de Audyns.
    Verder niet zomaar bipolaire in de signaalweg gaan plaatsen.
    En de inhoud van de kast moeten we onderscheiden naar het doodmaken van de zijwanden en het absorberen van de afgestraalde rear-output van de (mid)woofers.
    Er zit van dat grijs gemeleerde wol in. Je kan eens met baf of dr. bailey's longhair experimenteren. Het doodmaken van je wanden, kan beter door er kleine houten steggen op de lijnen. Met loodbitumen maak je de massa zwaarder, maar als die dan eenmaal in beweging is, dan is het effect ook nadeliger.
    Kortom, het is een beetje experimenteren.
    Succes!

BeantwoordenCiteren
    (@stijnhk)
    Eminent Member
    Topic starter  
    RSQ8P wrote:
    Qua condensatoren is het van belang of ze in de signaalweg zitten of er parallel aan.

Hallo RSQ8P,

Dank je wel voor je tip. Jij hebt toevallig niet het schema van het FB825 wisselfilter? Ik heb al gezocht in de forums maar heb het niet kunnen vinden. Dat zou me helpen te bepalen of een condensator daadwerkelijk in de signaalweg zit dan wel parallel er mee.

Vriendelijke groeten,
    stijnhk

BeantwoordenCiteren
    (@rsq8p)
    Reputable Member

Hey,
    Helaas geen schema πŸ™

BeantwoordenCiteren
    (@happymac)
    Eminent Member
    Deelgenomen: 19 jaar geleden

Dag stijnhk en mij voorgegaan zijnde beantwoorders.

Voor wat betreft het fineer verjongen (rejuvenate)...
    Als het houtfineer is, heb je zelf al aangegeven te weten hoe dat op te frissen.
    In geval van plastic fineer heb ik redelijk goede ervaringen met auto-cleaner van Commandant en wel nummer 4. Dat is de fijnste cleaner zonder was. Nummer 3 is grover dan nummer 4, nummer 5 is fijne cleaner met was, nummer 7 is pure was, enzovoort. Verwacht overigens geen wonderen, doffe plakken wegkrijgen is zo ongeveer het maximum wat erin zit.

Voor wat betreft de condensatoren/bi-polaire elcos.
    Persoonlijk geloof ik niet zo in al die exotische exemplaren, ik ben tot nu toe zelf uitstekend gevaren met MKP en MKT condensatoren van Visaton. Die zijn te krijgen tot 22uF (MKP, circa 12 Euro) respectievelijk 68uF (MKT, circa 22 Euro). Prima vervangers voor bipolaire elcos, wel een aardig pak duurder en ze zijn qua afmetingen een stuk groter. En beslist dichterbij de ideale (electrotechnisch gezien) condensator dan om het even welke bipolaire.

Maar ja, u kunt op zoek gaan naar componenten door engelen gemaakt bij het licht van volle maan in de nacht van 29 februari. Man, daarna klinkt de boel toch fantastisch..... Interlinks van 400 Euro, een koopje!

HappyMac

BeantwoordenCiteren
    (@rsq8p)
    Reputable Member

Tja, overdrijven is ook een vak πŸ˜‰
    ClarityCap is geen exoot, maar gewoon goed betaalbaar.
    Vraag is alleen of je bipolaire in de signaalweg wel moet vervangen. Mijn ervaring is dan dat je soms achteruit gaat in geluidskwaliteit. Maar proberen kan geen kwaad; het diΓ«lectricum is iig wel een reden om na tig-jaren de cap te vervangen.

BeantwoordenCiteren
    (@labfreak)
    Honorable Member
    Deelgenomen: 18 jaar geleden

Gelet op het zoveelste explosie en fik voorval, in steeds dezelfde fb825's, zodat ik nu op een totaal van VIER verbrande rt8 kom, en bij de laatste keer - dus die vierde rt8 - nu ook de woofers het niet meer doen.
    (voor)versterker is het probleem niet wat heeft altijd op diverse 800 serie versterkers gedraaid met verscheidene ongelukken. En nu weer in die zelfde speaker, maar nu een mega crash met defecte woofers en tweeter. Dit keer aangestuurd door de lab 22ah578. het fikken gebeurde bij lage volumes, maaar de laatse keer op de lab moet ik erkennen op zo'n 75%, maar dat moeten ze makkelijk kunnen hebben.

Vraag 1)
    M.a.w. het moet in het filter van die fb825 hebben gezeten. Beveiliging stuk, dan wel sluiting of zijn deze oorzaken uitgesloten?

Vraag 2
    Voordat ik het heb geconstateerd. is er een kans dat het filter zo is geexplodeerd dat de rt8 wegfikte en mijn woofers niet stuk zijn maar het nog doen. Ik bedoel sluiting in het filter zodat er geen signaal meer doorkomt. mijn mid doet het nog wel en is loepzuiver.

Vraag 3)
    Hoe kom ik bij het filter is dat alleen door de woofer openingen daar kan je er dan bij (of was het via de mid opening?), heb hem open gehad want heb alles gerefoamed. Kun je dat ding (filter) er dan makelijk uithalen.?

Vraag 4)
    Er vanuitgaande dat de woofers overleden zijn; heeft iemand er twee liggen. refoamen kan ik zelf.

BeantwoordenCiteren
     Joop
    (@joop)
    Reputable Member
    Deelgenomen: 19 jaar geleden

Hee Syb, dit is wel heel erg balen voor je πŸ™ 4 x een tweeter stuk, waar haal je ze nog steeds vandaan.
    Je zou zeggen dat de tweeter beveiliging niet meer werkt maar nu er ook twee woofers mee ophouden weet ik het ook niet zo.
    Om bij het filter te komen moet je inderdaad de woofers eruit halen. Het filter zit met 3 schroefjes(geloof ik) vast. Je zult niet alle schroefjes kunnen zien omdat er een paar in de kern van de luchtspoelen zitten.
    Succes!

BeantwoordenCiteren
    (@mattie)
    Honorable Member

maar als je woofers wel origineel zijn en daarna pas ging is je amp niet te zwaar ? ik weet wel dat als je de treble helemaal open zet en 4 nummers achter elkaar draait met veel hoog ze al opgestookt kunnen zijn , en is de spoel ( met een spreekspoel ) verbrand . overigens zit in de fb850 en miss de 860 ook wel een aparte print met een spanningsgestuurd relais tussen de tweeter .
    en dat lijkt me een verbetering tov de oude fb825 .

en de woofers moeten ook 15 ohm zijn en zijn daarom moelijk aan te komen , is in het filter ook geen weerstand stuk ofzo .

toen ik weg ging op mijn ex werk heb ik een set philipsen met zo'n passieve radiator erin daar gelaten , en die waren een week later al allebei voorzien van een kapotte tweeter , en dat hoort niemand blijkbaar .

BeantwoordenCiteren
    (@labfreak)
    Honorable Member
    Deelgenomen: 18 jaar geleden

@mattie wrote:

maar als je woofers wel origineel zijn en daarna pas ging is je amp niet te zwaar ? ik weet wel dat als je de treble helemaal open zet en 4 nummers achter elkaar draait met veel hoog ze al opgestookt kunnen zijn , en is de spoel ( met een spreekspoel ) verbrand . overigens zit in de fb850 en miss de 860 ook wel een aparte print met een spanningsgestuurd relais tussen de tweeter .
    en dat lijkt me een verbetering tov de oude fb825 .

en de woofers moeten ook 15 ohm zijn en zijn daarom moelijk aan te komen , is in het filter ook geen weerstand stuk ofzo .

toen ik weg ging op mijn ex werk heb ik een set philipsen met zo'n passieve radiator erin daar gelaten , en die waren een week later al allebei voorzien van een kapotte tweeter , en dat hoort niemand blijkbaar .

Ik zal kijken bedankt. DE problematiek heeft zich voorgedaan op een FA960 (3X) en nu de laatste keer op de 22AH578. Steeds zelfde speaker.

Maar alvast bedankt voor de info

BeantwoordenCiteren
    Pagina 1 / 2
    Deel: