heeft er iemand luisterervaringen met de FB815 EN de FB830??
Ik weet dat de fb830 6 ohm is en.. dat de kantelfrequenties anders liggen maar zit er ook klankverschil tussen de fb815 en fb830?
Ik heb zelf de FB815 maar is het voor fun ook waard om de fb830 erbij tehebben of zit er niet veel nuanceverschil tussen beiden??
Leuk om iemands ervaring te horen die beide boksen heeft gehoord op dezelfde versterker en zo een mening erover heeft.
@Ralphies wrote:
heeft er iemand luisterervaringen met de FB815 EN de FB830??
Ik weet dat de fb830 6 ohm is en.. dat de kantelfrequenties anders liggen maar zit er ook klankverschil tussen de fb815 en fb830?
Ik heb zelf de FB815 maar is het voor fun ook waard om de fb830 erbij tehebben of zit er niet veel nuanceverschil tussen beiden??
Leuk om iemands ervaring te horen die beide boksen heeft gehoord op dezelfde versterker en zo een mening erover heeft.
Hoe ervaar jij/jullie de 815. Ik bedoel hoog (de dome) en het mindere laag. Ten opzichte van de grote isophasers, zoals mijn 825's. Je hebt ook nog die 821 (wel isofase) Zou die beter midden genereren dan grote jongens uit de eerste en tweede serie. Weet jij of er meer dempig materiaal in de tweede serie fb is toegepast? Iemand. Wamt die grote jongensvan mij de 825, erg leuk, maar ik heb mijn twee 23 jaar oude mission model 70 mkII's maar eens op mijn dikke 960 set gezet, en schrok me dood. Dat midden is wel heel erg op de achtergrond in die 825's bleek toen. ook verontrustend. twee woofers in mijn 825's ga ik morgen repareren. De randjes. Doe ze allemaal, maar beedoel te zeggen; in beide speakers is de onderste wooferrand lek. Dus minder tegendruk en ja. Nu komt het. De 825 klinkt veel gebalanceerder hoog,midden,laag. Midden is nu ok. Wel bij hoger volume een meer blubberende bas maar dat komt door die foamranden uiteraard.
Heeft dus iemand een mod ervaring van de inhoud van de FB825 kast. Nogmaals meer of ander demping materiaal in de bas sectie, zodat de middentoner beter tot zijn recht komt???????
Haha Missions, ja daar heb ik er ook nog wat verschillende types van, weer heel andere sound dan Flipsen idd.
Tja die domes klinken tov isophases wat meer sisserig en wat scherper.
Als ik zelfs mijn oor voor de isophase doe, hoor je totaal geen rafeligheid !!!
Tja verder vind ik het sprankelende midden wat afwezig bij de grotere Flipsen 850 (omdat bas dieper gaat lijkt middenrendement achteruit te gaan tov 815) maar voordeel is van de fb850 totaal geen scherp of fel midden, daar de middentoner wat warmig en naar mijn smaak iets te weinig Db's af geeft in totaalbeeld.
Dat was ook de reden dat ik mijn FA960's weg deed, deze hebben wat nassaal middengebied en als je ze dan ook nog eens op de grote Flipsen aansluit, 1+1=2 , mooi geluid maar niet fris en helder midden (wel warme sound ja).
Dus de FB850's met zilverdraad vd Hul speakerdraad en gebi-amped zodat rendement wat feller leek in mid+hoog en NAD-einbakken (klinken als amp's warm meerzeer gedetailleerd in mid+high tov van FA960's) en nu is het voor mij wel "fris" in balans zonder wollig warm te klinken.
Tja modificeren, is op eigen risico aan het wisselfilter rotzooien maar ja is qua fine tunen ongeleide projectielenwerk om het naar smaak te krijgen.
Beter is ze te accepteren zoals ze zijn of er een helderdere versterker aan te hangen (Yamaha is but, Marantz is geen megaverschil maar met NAD c270's goede ervaring) om de box naar "neutraal" te laten neigen ipv warm wollig of een equalizer he, maar dan wel een goede zoals Technics EQ70 range, zeer goede specs tov van 90 serie.
Tja meer dempen materiaal kan alleen onderste frequentie ga je verhogen dus de boxen neigen naar minder diep laag maar het is een middel om het mid meer in verhouding te horen.