hallo,
een kennis heeft deze spoelenrecorder al jaren, maar toen hij hem onlangs weer eens aanzette, gaf hij geen geluid
de symptomen:
recorder loopt
geen leven/beweging op de VU-meters
geen geluid bij omzetten tape/monitor
tis doodstil (op versterker, en op koptelefoon)
maar ....
als je de tape-on-tape schakelaar een stukje optilt, dan is er weer geluid, slaan de VU-meters ook weer uit
contactspray gaf geen verbetering
wie oh wie heeft enig idee wat er aan de hand is ?
en wie kan er helepen ?
alvast bedankt!
Alex
Alex,
We hebben het hierover gehad op de Meeting, en naast contactspray kan het natuurlijk ook zijn dat er iets los zit in de aansluitingen van de schakelaar. Solderingen al bekeken? Anders hele schakelaar eens eruit halen en openmaken. Kijken hoe en wat...
Ik denk dat je het toch Γ©cht in deze richting moet zoeken...
Succes!
@HappyPuppy wrote:
Alex,
We hebben het hierover gehad op de Meeting, en naast contactspray kan het natuurlijk ook zijn dat er iets los zit in de aansluitingen van de schakelaar. Solderingen al bekeken? Anders hele schakelaar eens eruit halen en openmaken. Kijken hoe en wat...
Ik denk dat je het toch Γ©cht in deze richting moet zoeken...Succes!
ik heb al flink wat zitten kloppen/tikken met en geisoleerde kant van een schroevendraaier, maar ik hoorde op de koptelefoon geen enkele reactie...
lijkt mij ook eeen schakelaar/conract probleem, maar ja ff die schakelaar eruit solderen... dat ding is niet eens vn mij ...
Naja... je kunt ook zo redeneren:
Ding doet niks
Men brengt ding bij jou, en vraagt of je 't aan de gang kunt krijgen
Je hebt een idee wat het is
Aangezien 't ding toch al niks doet, kun je altijd iets proberen
Maar uiteraard, voorzichtigheid is geboden π
Succes!
Heb je de koppen al eens goed schoongemaakt ???
Je wil niet weten hoe vies die soms zijn. Sommige mensen begrijpen niet dat je de koppen GOED moet onderhouden !
Zeker anno 2005. Als je een paar banden hebt afgespeeld moet je alweer met aethanol aan de slag !
Groeten,
Tom.
Hoi Tom,
Ik dnek niet dat de vuilheid van de koppen tot een los contact in de schakelaars kan leiden 8) .
Wat betreft jouw opmerking over het schoonmaken, ik vrees dan dat je toch erg erg slechte banden gebruikt. Ik gebruik zelf uitsluitend goede Maxell, TDK, BasF en Emtec (geen Sony, Scotch, Ampex, Shamrock, Philips, Discofoon) want die doorstaan de tand des tijds nu eenmaal slecht. Discofoon valt trouwens nogal mee. Sony piept en plakt, Philips poedert, Scotch en Ampex worden ook erg gaar. Al bij al: let goed op wat je je geliefde deckjes voert, want met de juiste band kunnen ze nog jΓ‘ren mee!
GRt
Hoi Thomas,
Gebruik zelf voornamelijk Philips LP en DP.....die zijn er ook niet voor de eeuwigheid.............veel kniersen....... maar nog altijd 80% van die ouwe zooi helemaal PUIK. Een Philips-bandrecorder met Philipsbanden is toch wel het allermooist. Nee, ik ben geen nationalist; tweede huis in Frankrijk en een Surinaamse vrouw.............
Shamrock is nog altijd het lachertje..........wij noemen ze Schaamrots...........goedkope SHITzooi...
Bandrecorders zijn leuk, maar ben zelf meer van de platenspelers.....sinds 1970.
Groeten,
Tom.
Hoi Alex,
De bodemprint waar de schakelaar op zit kan via de voorkant naar buiten.
Een tijdje geleden heb ik de reedrelais die op de bodemprint zitten om de DIN-bus te ontkoppelen bij opname opnieuw gewikkeld (spoeldraadjes waren los geoxideerd)
Ik had de boel toen aardig open liggen omdat ik ook nog niet wist hoe e.e.a. in elkaar zat (vanaf de onderkant kom je op een metalen bodemplaat uit dus dat helpt niet)
het hele handeltje bleek dus naar voren uit te kunnen schuiven, maar let even op de bedrading dat je niet te gek doet.
Ik had de knoppen er al af gehaald, maar ik weet niet goed meer of dit ook echt nodig was hiervoor.
in ieder geval de onderste frontplaat losmaken (4x inbus schroef) en kijk dan eens of het al wil bewegen
Je hoeft niet ver naar voren om de soldering van de schakelaar(s) te zien.
succes!
Remi
Heb dus de N4520 thuis staan
uitgerekend bij mij is de aan/uit knop gesneuveld
eerst wou die niet ingedrukt blijven, en nu doet hij (het deck) helmaal niks meer
klinkt bekend ??
ik wilde frontplaat eraf halen, maar hoe krijg je dat rubber aandrukrol/wiel eraf ??
Alex
o dear
Aan/uit schakelaars gaan er zo'n beetje allemaal aan.
het probleem erbij is dat het schakelpatroontje waar een klein pennetje in beweegt gaar wordt en dan springt het pennetje ernaast.
kan je weer terugzetten maar probleem is meteen weer terug.
wat je wel kan doen om het even makkelijk op te lossen is die schakelaar even losmaken van het frame en dan een beetje pielen met het pinnetje zodat hij nu in de ingeschakelde toestand vergrendeld ipv in de uitgeschakelde stand. dan kan je hem in ieder geval weer gebruiken.
steek geen dingen in de frontplaat om de knop vast te klemmen want dat helpt niet goed en de knop en de frontplaat gaan ervan kapot. ik heb hier ook zo'n voorbeeld staan.
Bij conrad heb ik een schakelaar gevonden voor nog geen 3 euro maar die moet je wel een beetje bewerken.
een originele kost minstens 25 euro.
de drukrol krijg je eraf door het aluminium kapje linksom los te draaien, daarna kan je de drukrol van de pen afnemen en kan het koppenkapje eraf.
Let op met het weer terug zetten van de kap dat je de drukrolarm omhoog doet anders zit het klepje dat tegen de weergavekop aan moet komen klem onder de kap. (zo heb ik er ook al een eentje aangetroffen π )
Doe ook even rustig aan met het drukrolkapje, er zit maar iets van M2 of M3 schroefdraad op het pennetje, het kan allemaal best kapot.
En let ook even op hoe de stripjes achter de overgang van de ene naar de andere frontplaat zitten, zwart is de voorkant, en let op onder welke schroeven ze zitten. hoe vaak die dingen achterstevoren en ondersteboven zitten πΏ
onderste unit kan naar voren als de 4 inbusschroeven los gedraaid hebt. meer hoeft er niet los van de onderste unit.
Als hij geen leven meer geeft kan de spanningsregelaar naar z'n grootje zijn. Er zit een type in dat je niet meer krijgen kan, maar gelukkig kan deze vervangen worden door een LM317 die met de juiste weerstanden verteld wordt dat hij 19V moet maken.
hier heb ik nog een fotoverhaal van het vervangen van zo'n schakelaar,
kan je in ieder geval het pinnetjes gedoe zien.
helaas heeft Conrad gemeend de hier gebruikte schakelaar uit het assortiment te halen zodat m'n hele verhaal in duigen valt.
je moet nu een andere schakelaar gebruiken dan die in het verslag.
http://home.hccnet.nl/van.heek/schakelaar/reparatie%20schakelaar%20N4520.ht m"> http://home.hccnet.nl/van.heek/schakelaar/reparatie%20schakelaar%20N4520.htm
Hallo,
bedankt voor hrt verhaal
ik had de drukrol eral af, was er al achter
ik heb de schakelaar even verwijderd, er er een kroonsteen tussen gezet
maar de recorder geeft geen enkel leven
je hoort nog wel een licht plopje door de koptelefoon
hij is dus kennelijk echt stuk
de recorder heeft 27 jaar gewerkt bij een collega , ik kreeg hem mee, en binnen 2 klikken op de powerknop had ik het mechanishe probleem. nl de schakelaar bleef niet staan in de power-on positie
kennelijk heb ik daarna te snel in/uit geschakeld een paar keer achter elkaar.
wat nu ?
ik heb weinig electrokennis, dus dat word een uitdaging
zijn dit prijzige reparaties ??
heb je ook een beeldverslag voor het vervangen van die spanningregelaar ?
zit er ook geen zekering ergens? ik zie hem ff niet nl
vragen vragen vragen ..... π
Alex
zekeringen zitten vlakbij de transformator, philips wilden deze ook wel eens vastsolderen met een krimpkousje eromheen.
@Alex58 wrote:
Hallo,
bedankt voor hrt verhaal
ik had de drukrol eral af, was er al achterik heb de schakelaar even verwijderd, er er een kroonsteen tussen gezet
maar de recorder geeft geen enkel leven
je hoort nog wel een licht plopje door de koptelefoon
hij is dus kennelijk echt stukde recorder heeft 27 jaar gewerkt bij een collega , ik kreeg hem mee, en binnen 2 klikken op de powerknop had ik het mechanishe probleem. nl de schakelaar bleef niet staan in de power-on positie
kennelijk heb ik daarna te snel in/uit geschakeld een paar keer achter elkaar.wat nu ?
ik heb weinig electrokennis, dus dat word een uitdaging
zijn dit prijzige reparaties ??heb je ook een beeldverslag voor het vervangen van die spanningregelaar ?
zit er ook geen zekering ergens? ik zie hem ff niet nl
vragen vragen vragen ..... π
Alex
Je hebt niets verkeerd gedaan met die schakelaar hoor, dat gebeurt gewoon op een bepaald moment
zekeringen zitten rechtsonderin aan de zijkant op een printje.
meet eerst maar eens of je nog spanning uit de trafo krijgt
Als je zekeringen nog heel zijn en je hebt spanning uit de trafo zal je spanningsregelaar wel stuk zijn.
kijk hier maar eens en bedenk of je het aandurft
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=9525. 0"> http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=9525.0
zekeringen zitten rechtsonderin aan de zijkant op een printje.
heb ik gevonden, handige plek ..
de onderste zekering meet ik enige weerstand op, klopt dit ?
meet eerst maar eens of je nog spanning uit de trafo krijgt
ik heb wel een meter, maar waar moet ik wat meten ?
oh, als ik die foto's bekijk, heb ik dus "die heel anders" situatie
dus dit maakt het weer wat spannender.
Alex
@Alex58 wrote:
zekeringen zitten rechtsonderin aan de zijkant op een printje.
heb ik gevonden, handige plek ..
de onderste zekering meet ik enige weerstand op, klopt dit ?
een goede zekering meet 0 ohm, een kapotte oneindig.
het beste haal je ze eruit om te meten, of aan een kant los anders meet je door het circuit heenmeet eerst maar eens of je nog spanning uit de trafo krijgt
ik heb wel een meter, maar waar moet ik wat meten ?
heb je al een servicedoc? hier staat er een, 23 Mb groot
http://www.mfbfreaks.dom/apparatuur/recorders/N4520/Service4520.pd f"> http://www.mfbfreaks.dom/apparatuur/recorders/N4520/Service4520.pdf u zoekt zelf maar even uit wat er in deze url veranderd moet worden
op blz 3 en 4 staat een heel stuk voeding, je kan eens meten of je tot aan de zekeringen wel spanning hebt.
de ene is wissel de andere gelijkspanning.IC801 is een vaste regelaar die 24V= maakt, die kan misschien ook stuk zijn(nog niet gezien zelf) maar IC1 is een instelbare spanningsregelaar die hier gebruikt wordt om 19V te maken. deze wil nog wel eens stuk gaan en deze kan door een LM317T vervangen worden.
wat je moet uitvinden is of aan de ingang van deze regelaar wel spanning staat. (ongeveer 24V=) meten t.o.v. massa.oh, als ik die foto's bekijk, heb ik dus "die heel anders" situatie
dus dit maakt het weer wat spannender.
Als jij de versie hebt met de regelaar tegen de connector aan, is dat er een die tenminste in het doc voorkomt.Alex