Meldingen
Alles wissen

Philips 22 RH 497, eventuele reparatie squawkers?

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Reactions
791 Bekeken
(@luchtjon)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Ten eerste ben ik nieuw op dit forum. Aangezien ik de hoeveelheid kennis hier erg groot vind denk ik dat men mij hier wel kan helpen bij mijn probleem.

Ik heb een setje Philips 22RH497 speakers op de kop getikt voor welgeteld 5 euro, bij de lokale kringloopwinkel. Ik denk dat er iets mis mee is en aangezien dit mijn eerste set opknap speakers is wil ik graag gebruik maken van jullie kennis voor zover mogelijk :).

Thuis heb ik ze aangesloten op mijn Sansui versterker.
Wat me opviel was dat het midden bij één van de speakers sowieso doffer klinkt dan bij de andere, en dat sommige tonen nogal minder worden weergegeven dan bij de 'goede' speaker. Ik heb het niet met een test CD o.i.d. geprobeerd, maar gewoon door wat nummers op te zetten en de balans van de ene speaker naar de andere te draaien.

Ik heb de speaker opengemaakt en de squawker los geschroefd om hem te kunnen bekijken. Ik zie waar het middelste ronde 'dopje' (ik weet hier de naam niet goed voor?) in de conus overgaat wel een paar kleine scheurtjes misschien, maar ik weet niet of dat invloed heeft op het geluid?
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus waar het meest rechter zwarte dopje overgaat in wat ze de cone noemen in het onderstaande plaatje:

Verder is het rubber nog uitstekend in vorm, geen loszittende of vergane stukken. De squawker van de andere speaker ziet er overigens ongeveer hetzelfde uit. Als het nodig is kan ik wel een foto posten.

Ik vroeg me af of er een goede manier is om te achterhalen of er inderdaad iets mis is met de squawkers. Ik ben nog van plan om ze via mijn PC te testen door een reeks continue frequenties af te spelen en dan te schakelen van de ene speaker naar de andere, waardoor je het waarschijnlijk gelijk merkt als er een verschil tussen de speakers zit. Is dit een goed idee?

Verder vraag ik me af wat er nog te onderzoeken is aan deze squawker. Volgens mij kan ik hem niet uit elkaar halen zonder het rubber kapot te moeten snijden. Het is volgens mij een type AD5060 SQ4 of SQ8, maar ik kan geen typenummer op de squawkers ontdekken.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven over wat ik het beste kan doen.

Alvast bedankt.

Citeren
Deel: