Meldingen
Alles wissen

Philips FB825 gekocht

23 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
1,098 Bekeken
(@feeman_be)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Topic starter  

Bedankt voor de links, ik ben al veel wijzer geworden intussen.
Ik wil het zeker zelf proberen. Zou het echter volstaan als ik enkel de wooferrand vervang en de rest onaangeraakt laat?

BeantwoordenCiteren
(@feeman_be)
Active Member
Topic starter  

Laat me de vraag anders stellen,
ik zie dat je op het net dikwijls standaard kits, maar ook "deluxe" kits kan bestellen, waar "dust caps" en "shims" bijzitten. om de "voice coil" en de "pole piece" op hun plaats te houden. Is dit nodig voor de woofers uit de FB-serie, of is dat overbodig? Kan iemand me de meerwaarde hiervan uitleggen?

Bedankt.

BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Als je alleen de rand gaat vervangen is dat m.i. niet nodig.

Die spullen zijn nodig voor de centrering van de voice coil. Zie hier:

http://www.newfoam.com/
en in het bijzonder
http://www.newfoam.com/dustcaps_shims.asp

BeantwoordenCiteren
(@feeman_be)
Active Member
Topic starter  

Op NEWFOAM lees ik hetvolgende:
It is by inserting alignment shims at the 12, 4 and 8 o'clock positions that you keep this gap centered, preventing rubbing from occurring when the NEWFOAM is glued back into place.

Dat wil dus met andere woorden zeggen dat je deze "shims" en "dustcaps" wel nodig hebt bij het eenvoudige vervangen van de foamrand?

Klopt dit? Of lees ik verkeerd?

Alvast bedankt.

BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member

Hoi,

Balen voor je joh!! Op zich vind ik tis misschien wel achteraf duur maar troost je, je hebt wel zeer goede boksen met die 825!!!

De front van de kast is zo rond de 3cmm dik mdf, goede zware filters, ja al met al mooi kwaliteitspul!!
Dus als ze strax reconed zijn heb je spul om trots op te zijn!!

Heb zelf net met iemand overeengekomen zijn fb815's over te nemen, ook hele fijne box (de mini-mini versie van die van jou πŸ˜€ ).

Succes met de FB825's!!

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Ik begrijp uit het verhaal dat als je de randen loshaalt toch nog speling kan hebben met de spoel in de magneet. Wanneer je dan de nieuwe randen plaatst en vastlijmt bestaat de kans dat de spoel aanloopt.

Om die speling te voorkomen duwen ze een paar shims in de spleet tussen de spoel en de magneet. Daarvoor moet je dan ook de stofkap eerst verwijderen.

Kortom, het beste resultaat zou dus met shims en dustcaps zijn maar persoonlijk denk ik dat lijmen zonder deze hulpmiddelen ook mogelijk moet zijn.

Kan je overigens niet onder de koop uit? De waar is immers niet aangeboden zoals in de advertentie is aangegeven. Rede dus om er in ieder geval over te spreken.

BeantwoordenCiteren
(@feeman_be)
Active Member
Topic starter  

Sorry dat ik jullie niet op de hoogte gehouden heb,
maar ik heb die FB825's uiteindelijk toch niet gekocht. Met die rotte wooferranden vond ik 300 euro toch te duur. We hebben dan onderling afgesproken de transactie te sluiten. Intussen heb ik FB 820's gekocht, het kleinere broertje van de FB825 (voor 100€), maar dus ook met kapotte wooferranden.

De goedkoopste foams die ik momenteel vind op het net, zijn die van speakerworks.net. Heeft iemand van jullie ervaring met hun foams? Zijn die wel goed van kwaliteit? Of raden jullie me wat anders aan?

Bedankt voor jullie hulp.

BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member

Geeft nix, van een philips-maat kunnen we het door de vingers zien , dat niet meteen up to date houden πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: