Ha ha Piet, was eigenlijk wel leuk geweest, terug op het oude philipsnest en dan een super boxen lijn opzetten. π π
Inderdaad, een beetje hetzelfde wat Yamaha nu doet met de A-S2000 versterker en de cd speler.
Gewoon die oude FB825's uitbrengen in een nieuw jasje π
Bestaat er ook een witte versie van de 825?
Die lijkt me wel mooi....
Ja gewoon weer labsets, x'80 sets, 9819's, MFB's etc. weer op de markt brengen.
Het is verschrikkelijk jammer dat philips geen fatsoenlijke audio en speakers meer maakt. π₯
Joop ,
En geloof maar dat er een paar 4 weg boxen bij zouden zitten, gewoon passief hoor! Een beetje dag dromen mag toch wel? Piet
@Piet wrote:
Joop ,
En geloof maar dat er een paar 4 weg boxen bij zouden zitten, gewoon passief hoor! Een beetje dag dromen mag toch wel? Piet
Al wel vrij laat om dag te dromen.. ik ga zo maar eens echt naar bed π
Welterusten!
@Piet wrote:
Joop ,
Dat geloof ik maar al te graag! Ik koester mijn 9819's nog steeds en dagdromen is altijd mooi Piet!
Ik hoop alleen soms stiekem dat het dagdromen eens een keer werkelijkheid wordt. π π
Zou je het nog zien zitten Piet?
Joop,
Ik schreef, "ik zou het zo weer kunnen" en natuurlijk denk je dan weer terug aan die fantastische tijd. En dat noem ik dan maar dag dromen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat op mijn leeftijd erg verstandig zou zijn. Gelukkig werkt het koppie nog heel goed en het geheugen ook.
Nee, jongere mensen moeten het maar overnemen. Het is alleen jammer dat philips uit die markt gestapt is en ook dat men in 1975 mijn voorstellen van een rigoreuse structuur verandering van het hifi programma niet durfde uitvoeren vanwege de investeringen die daar mee gemoeid waren. Wat betekent nou 10 of 20 miljoen gulden als je daar mee een antwoord zou hebben gehad om de groeiende concurrentie van de japanners te pareren. [Dat voorstel was ook gekoppeld aan MFB en is één van de weinge papieren die ik destijds uit curiositeit heb meegenomen]. Maar gedane zaken nemen geen keer.
Groeten Piet.
Wel interressant Piet, een rigoreuse structuur verandering, had dat betrekking op het ontwikkelen van nog betere producten of heel iets anders?
Welke kant was het dan op gegaan met philips.
Joop,
Het was in eerste instantie een andere manier van denken. Het was mijn bedoeling meer richting systemen uit te gaan. Iets wat volkomen afweek van de concurrentie. Want het was me inmiddels duidelijk dat doorgaan op de conventionele weg , een heilloze weg zou worden, die we op prijs gronden[ japan etc] nooit zouden kunnen winnen. Dat gold niet alleen voor ons ,maar eigenlijk voor de hele europese hifi industrie.
Ik wil er niet al te diep op ingaan, maar ik kan wel zeggen dat mfb daar een sleutel rol in vervulde. Met mfb hadden we iets unieks in handen, goede geluids kwaliteit en waf vriendelijk[niet te onderschatten] en de concurrentie kon er de eerste tijd niet aankomen [alleen wat losse speakers via elcoma, maar die sleutel hadden we zelf in handen] .
Denk nu eens in dat je met één stuur apparaat [zonder eind versterker]
en bijvoorbeeld drie of vier verschillende mfb boxen met verschillende vermogens 30, 50 75 of 100 watt en eventueel upgrading in featuring meteen 4 verschillende prijsklassen kunt creΓ«ren.
Verder hadden we in die tijd allerlei hifi combinaties met player en cassette en ga zo maar door. De mogelijk heden waren eindeloos.
Ook onze 2e en 3e merken [wat altijd problemen gaf] zouden we hiermee meer mogelijkheden hebben kunnen bieden.
Er is nog veel meer over te zeggen ,maar ik wil het hierbij laten.
Het gaat er maar om, om een idee te geven van de mogelijkheden die er waren.
Groeten Piet.
Bedankt Piet voor de mooie uitleg, dat is een duidelijk verhaal!
Dat zou echt een mooie stap zijn geweest!
Het is niet voor niets dat die Bose 3-2-1 minisetjes het zo goed doen. Ze zijn klein en klinken voor de meeste mensen goed (ik heb daar andere gedachten over, maar dat terzijde ). Ik denk dat MFB best heel erg succesvol had kunnen zijn in de huidige markt.
Gewoon een strakke vormgeving ala Bowers en Wilkins toepassen in een zeer klein formaat luidspreker, doe er een hele platte kleine surround voorversterker bij. Maak desnoods de Aurea TV's met een ingebouwde MFB voorversterker zodat je alleen nog maar een DVD speler nodig hebt.
Zo heb je weinig apparaten nodig (dat vind de vrouw erg fijn) en kan het ook nog eens als high end geadverteerd worden omdat het gewoon erg goed klinkt. Je zou de MFB speakers met de huidige techniek denk ik nog wel kleiner kunnen maken, dan heb je zelfs iets wat kleiner is als een subwoofer en ook nog eens vele malen beter klinkt.
Het allermooiste aan het MFB systeem is dat het gewoon in princiepe op elk systeem werkt en je eigenlijk nooit de bal mis kunt slaan met het aankopen van MFB speakers. Bij het DSS systeem was het zo dat je een speciale controller nodig had, bij MFB kun je rustig een Yamaha of ander merk versterker pakken en ze aansturen. Het lijkt mij ook geen technologie die kan verouderen of waarvan mensen zeggen dat ze het overbodig vinden.
Ik denk dat Philips echt een leuke markt had kunnen hebben als ze het MFB systeem door hadden gezet.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan michel. De verhalen van Piet vind ik altijd zo mooi om te lezen, kan ik echt van genieten.
En ik had ook wel willen weten hoe MFB zich ontwikkeld had met de huidige technieken vandaag de dag.
MFB had mijns inziens ook tot op de dag van vandaag een goede markt kunnen zijn, natuurlijk om zijn zeer goede WAF ( waar MFB in eerste instantie voor ontwikkeld is) en de hoge geluidskwaliteit.
Maar ik ben ook liefhebber van grote luidsprekers en die maakt philips ook niet meer, jammer genoeg.
Dus moeten we ze zelf maar maken. Ik wil binnenkort zelf een speaker maken met 2 x 10'' woofer, het wordt een 3 of een 4 weg systeem maar daar ben ik nog niet helemaal uit omdat ik alle benodigde onderdelen nog niet heb kunnen vinden.
Ik ben wel helemaal off topic bezig heb ik nu door maar de FB 825 is ook een grote box toch? π π π
Groeten
Annihilsm en Joop,
Ik wou er niet al te diep op ingaan en dacht bij m'n vorige post aan het duitse carnaval's liedje: alles hat ein ende nur ein wurst hat zwei ende!
Maar goed, nog even dan, als je alleen al denkt aan de vormgeef vrijheid die je krijgt door stuurapparaten te maken met een klein trafotje
in plaats van dikke zware trafo's van bv. 2x 60 watt. Nu kun je het trafovolume en gewicht verdelen over de twee boxen wat nauwelijks invloed heeft op de vomgeving van die boxen.
Ook Mfb in combinatie met tv biedt grote mogelijkheden, want laten we eerlijk zijn bij tv is alles gericht op het beeld en het geluid hangt er vaak maar zo'n beetje bij. Dat probleem kun je op die manier in één klap oplossen. etc etc.
Ik wilde niet zeggen dat het een gebrek aan visie was, dat is niet zo netjes ,maar in feite komt het daar wel op neer.
Dat was één van de redenen waarom ik begin 1976 gestopt ben met het product management van de hifi groep en alleen met de groep boxen ben door gegaan. Voor mezelf kon ik het niet langer verantwoorden.
Jullie weten hoe het daarna met hifi is gegaan. Ik wil niet onbescheiden zijn, maar diep in m'n hart vind ik het een gemiste kans. Groeten Piet.
Inderdaad... ik vind het ook erg jammer, als je ziet waar audio nu had kunnen zijn.
Vooral met de huidige flatscreens is het geluid inderdaad ronduit beroerd te noemen. Ik heb hier een flatscreen van Philips staan, ben ik verder heel tevreden over, maar je bent eigenlijk al verplicht een versterker met fatsoenlijke speakers er op aan te sluiten voor een beetje geluid. MFB als speakersysteem in een TV zou inderdaad echt iets heel moois kunnen zijn! Het hoeft ook niet gelijk bij alle TV's, laat ze het eerst eens bij de hogere Matchline (volgens mij tegenwoordig Aurea of Cineos of zo) uitproberen.
Dagdromen kan heel leuk zijn idd :). Zullen de productontwerpers van Philips of het marketingsteam niet eens op deze site rondneuzen :D. Kunnen ze mooi ideeen van ons opdoen...
Groeten, Michel