hahaha, ik zie het:P
ziet er wel leuk uit;)
die midrange is geen 5"toch?
lijkt mij eerder 2 of 2,5"...
Hallo WRO, Jorissie en Remi,
Ja, de AH468 dat lijkt een vreemde eend in de bijt. Je zou je kunnen afvragen, hoe komen ze ins hemels naam tot een dergelijk concept.
Het zit zo: Philips USA had het plan zelf een hifi systeeem te ontwikkelen.
Ze hebben toen gevraagd of ik samen met hun de specificatie wilde maken. Dat waren de latere apparaten AH572, AH 578 en AH 673
Het gekke was, als ik daar was om hun wensen te horen voor apparaten die wij aan hun zouden gaan leveren,dan vroegen ze altijd de hoogste specificatie in welke klasse dan ook, maar het mocht alleen niks kosten. [bij wijze van spreken dan],maar nu kon alles ,ze gingen echt voor de top.
Ik dacht ,ok dat zal je dan ook weten. De specificatie was op een aantal punten zo hoog ,dat ze, ook voor die tijd,speciale torren moesten toepassen om die specificatie te kunnen halen. No problem.
Enige tijd later wilden enkele landen in Europa deze apparaten ook in het programma opnemen, zij het met kleine aantallen.
Ondanks die kleine aantallen, moesten wij in zeer korte tijd een bijbehorende box van 200 watt rms ontwikkelen.
Voor 500 of 1000 stuks is het natuurlijk niet rendabel een speciale box te ontwikkelen. Die box wordt dan veel te duur ,tenzij je de ontwikkelingskosten op andere typen laat drukken. Ik voelde helemaal niets voor beide mogelijkheden.
Ik heb toen besloten een bestaande box AH 467 geschikt te maken om een vermogen van 200 watt op te vangen.
Natuurlijk verdiende die oplossing niet de schoonheids prijs.
Twee woofers in serie is akoestisch gezien niet mijn ding en lampen in serie heeft bij hogere vermogens ook z'n nadelen, maar in de praktijk hebben we daar bij mijn weten nooit opmerkingen over gehad.
Zo, dat waren wat achtergronden bij de AH468. Groeten Piet
Hallo Piet,
De 468 is dus in feite een aangepaste 467?
Leuk verhaal trouwens, ziet er erg duidelijk uit!
Die 8067/W4E is die daar speciaal voor aangepast? (meer vermogen?)
Lampen in serie, sja die Rt/R0 zal wel flink zijn en dan heb je een goeie PTC.
Maar de dempingsfaktor word op die manier wel wat om zeep geholpen. Ook 2 woofers in serie.. tsja werd meer gedaan bij de 427 bijvoorbeeld.. Ze konden geen 16 ohm versie maken?
Zapper,
De 467 had dacht ik een zgn."mit swinger", misschien de voorganger 457 ook al. Van de 427 weet ik het niet meer zo uit m'n hoofd, het kan wel zijn dat daar 2 echte woofers in zaten.Maar 16 ohm zou dan absoluut uit den boze zijn geweest want dat zou een verstoring van het luidspreker programma zijn geweest en ook onnodig want de meeste woofers bestonden in 4 en in 8 ohm en daarmee kun je met in serie of parallel, met twee woofers zowel 4 als 8 ohm maken.
Wat die lampen betreft, dat zei ik al, dat is niet de meest ideale oplossing maar in de gegeven omstandigheden, gezien de kleine serie, een redelijke oplossing.
Later hebben we ook wel in bepaalde boxen voor beveiliging ptc weerstanden toegepast, maar bij de 468 waren de vermogens te groot.
Groeten Piet.
Nou Piet, het compromis is heel goed gelukt hoor!
het zijn fijn klinkende speakers, de 467 en 466 idem ditto.
mijn zoon heeft een vliegdekschip 752 met de 466 speakers op z'n kamer en hij is er hartstikke blij mee.
Ik moest voor de foto nog flink gas geven overigens om de lamp voor de woofer te laten branden.
een 578 heb ik nog niet, ik heb het met een DFA888 gedaan en ik moest nog extra laag indraaien ook herinner ik me.
Ik mag aannemen dat deze lampen tegen een mechnisch stootje kunnen (trillen), volgens mij is er zo'n lampen serie met een hamer symbooltje erop.
Het is overigens weer fijne insiders info Piet 8) ik heb echt altijd gedacht dat de labserie in Amerika ontwikkeld was...gaaf dat jij daar toch de hand in hebt gehad, heel leuk!
zo'n speciaal ding is dat toch niet?
@Remi wrote:
Ik mag aannemen dat deze lampen tegen een mechnisch stootje kunnen (trillen), volgens mij is er zo'n lampen serie met een hamer symbooltje erop.
Het is overigens weer fijne insiders info Piet 8) ik heb echt altijd gedacht dat de labserie in Amerika ontwikkeld was...gaaf dat jij daar toch de hand in hebt gehad, heel leuk!
Autolampen kunnen doorgaans wel tegen een stootje.
Je had indertijd ook de goedkopere "lab" achtige, de AH186 en AH386. Ik heb de AH186 ooit nieuw gekocht en er flink in gewijzigd. De MF tor bleek flink te ruisen, een antieke BC148 werkte al beter. Kan een fout zijn geweest. De 3SK45 vervangen door een BF900 en er was ruimte voor een extra keramisch filter, daar heb ik type 10.7S ingezet, daarna was het ding supergevoelig en vrij smalbandig. Stereo ging toen nog net, maar met de moderne uitsturing ging die vervormen.
Ik kon dagelijks een commerciele zender uit Parijs ontvangen op 98.2MHz (later een steunzender in loon op zand, toen nog vrij). Ook Frequence Nord op de flank van Radio4 en Luxemburg op de flank van Radio 3 lukte.
Op de hogere frequenties zaten de Belgische VZW's (vrije radios) en daar had je er soms 5 van door enkel de antenne te draaien (op dezelfde freq..) Tuners is veel aan te tweaken π
Op middengolf had ik er een DNL-module tussen gezet om ruis en fluittonen te onderdrukken. Dat werkte best leuk.
Antennes waren 8 el. verticaal voor FM en een koperdraad met tegencapaciteit (horizontaal over het dak) en een ferriettransformator voor 520-1700 kHz Aarding via waterleiding beneden.
Toen had je nog weinig pc's, alleen tv's stoorden de MW 's avonds.
Als ik Piet zijn verhaal dus hopelijk goed lees dan heb ik een labset thuis staan die in nederland is ontworpen en de amerikanen mochten hem maken?
Dat doet mij goed,bedankt Piet!
Jep, denk ik ook, als je hem een beetje in het donker bekijkt ziet ie er heeeel
technisch uit:P
zijn het auto lampen Jeroen? 24V, van een vrachtwagen misschien?
en 6V dat had m'n kever ook ja.
lijkt me tegenwoordig lastig aan te komen als het toch stuk gaat .
ik heb nog een 384 versterker. dat ding lijkt van binnen absoluut niet op wat je van philips gewent bent.
vind de "echte" philipsen mooier van binnen 8)
Ik vermoed dat het inderdaad autolampen waren, aan de bajonet fittingen te zien. Autolampen zijn een soort hamertjeslampen, die moeten tegen schokken kunnen, dat gaat wel ten koste van rendement. Je ziet daarom steeds meer LED's voor de rode en amber lichten. Maar led's vallen weer terug als het warm wordt.