Meldingen
Alles wissen

Philips FB825

84 Berichten
11 Gebruikers
0 Reactions
4,396 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

volgens mij zat in de F9819Β΄s van Marnix een andere woofer en als ik me goed herinner was het eentje uit een 499.

In mijn beleving waren de F9819 en de 545 tijdens de luistertest behoorlijk aan elkaar gewaagd, allebei erg indrukwekkend.

wat zal ik zeggen over de f9819 die ik thuis heb? ik vind het een heel plezierig klinkende speaker maar dat zal de 825 ook zijn. Ik had altijd 565's in de kamer en was erg tevreden over maar de F9819 is duidelijk andere koek, veel lekkerder toch.

ik denk dat een 587 wel een mooie keuze is als grotere MFB.
een F9638 misschien ook maar die heb ik zelf niet en kan dat daarom niet zeggen.

ik denk dat je nog versteld zal staan van die kleintjes, en heel misschien toch wel een beetje enthousiast wordt. (weet het wel zeker ook) πŸ˜‰
welke worden het?
541 of 585?

BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden

@Remi wrote:

volgens mij zat in de F9819Β΄s van Marnix een andere woofer en als ik me goed herinner was het eentje uit een 499.

In mijn beleving waren de F9819 en de 545 tijdens de luistertest behoorlijk aan elkaar gewaagd, allebei erg indrukwekkend.

wat zal ik zeggen over de f9819 die ik thuis heb? ik vind het een heel plezierig klinkende speaker maar dat zal de 825 ook zijn. Ik had altijd 565's in de kamer en was erg tevreden over maar de F9819 is duidelijk andere koek, veel lekkerder toch.

ik denk dat een 587 wel een mooie keuze is als grotere MFB.
een F9638 misschien ook maar die heb ik zelf niet en kan dat daarom niet zeggen.

ik denk dat je nog versteld zal staan van die kleintjes, en heel misschien toch wel een beetje enthousiast wordt. (weet het wel zeker ook) πŸ˜‰
welke worden het?
541 of 585?

Ja, die 545. Kijk ik wil van die jaren 70 drie topsets. das de bedoeling met bijbehorende speakers. Die 545 vond ik prachtig, maar ik, en dan heb ik het dus over ik = mezelf, vond het geen relaxte luisterspeakers. Bovendien ik dok dan een hoop centen voor een hele ingwikelde manier om een gorote passiefe zuil na te doen, en ik ben meneer passief doorgaans.

Die 544, kwamen qua volume niet in de buurt van de 545's maar mijn ervaring in klaaswijk, zou er toe hebben geleid dat ik 544 zou hebben aangeschaft voor mfb.
Ik ken echter de meeste andere types niet. De f9638 past wat meer in mijn stijl. Lijkt me een uitgebalanceert speakertje met een mooi stereobeeld. Maar of dat echt zo is weet ik niet want die heb ik nog niet gehoord.

Heb trouwens twee marantz HD-880's gecored. 250 euro mooie dingen en groot LOL. Maar das een ander verhaal. Ja ja schat we verhuizen volgend jaar echt. 😳 😳 😳 😳

BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden

Hallo Joris,

Ja, inderdaad heb ik bij Philips gewerkt en wel 37 jaar lang. Nu zeg ik lang maar die tijd is om gevlogen! Een fantastische tijd.

Ik heb ook iets te maken gehad met de MFB boxen,maar dat zie je later wel.Groeten Piet.

BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden

Hallo Piet,

Dat van de MFBs had ik al gezien, maar je weet echt heel veel over
vanalles en nogwat, ik denk: laat ik het eens vragen...
Erg leuk! Heb je toevallig enige weet van een magazijn met oude losse
speakerunits? Dat zou helemaal te gek zijn! Ik ben nog op zoek naar
een losse bandtweeter, of in ieder geval een membraan, voor in de FB825.
Die van mij was geoxideert...

BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member

Hallo Labfreak,

Remi heeft e.e.a. al toegelicht en daar ben ik het mee eens.

Marnix heeft in de versie 9819 die ik vorig jaar in klaaswaal gehoord en vergeleken heb met de 545 geen andere mid range toegepast ,maar wel de woofer van de 499. Als consequentie daarvan moest hij van het midden en hoog de potmeters op draaien om de toonbalans weer in even wicht te krijgen. Opzich is daar niks mis mee en die operatie is m.i goed gelukt en akoestisch volkomen verantwoord.

Qua lage toen weergave was de 545 iets strakker en had wat minder kleuring en mogelijk loopt die qua frequentie wat verder door.

Wat betreft het midden en hoog lagen ze vrij dicht bij elkaar, maar anderzijds denk ik toch dat met langer luisteren[we hadden drie luistersessies achter elkaar en kwamen daardoor in tijd nood] het 4 weg systeem van de 9819 qua midden gebied z'n vruchten had afgeworpen, in de vorm van grotere transparantie en een rustiger geluidsbeeld.

Als je er achter wil komen hoe de geluids kwaliteit van de 825 is t.o.v. de 9819, dan wil ik je op een volgende meeting, met mijn vergelijking's apparatuur, best helpen. Jullie moeten dan wel zorgen voor de boxen en het sjouw werk. Groeten Piet.

BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member

Ik heb ook iets te maken gehad met de MFB boxen,maar dat zie je later wel.Groeten Piet.

πŸ˜‰ πŸ˜†

BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member

Wanneer is de volgende meeting?
En waar?
Mag je daar zomaar heen?
Ben er nog nooit geweest...

Zo, een hoop vragen weer πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member

Hallo Joris,

Een magazijn met speakers, ja dat zou wat zijn, maar helaas ik denk dat je een andere weg moet bewandelen. Plaats een oproep op de rubriek vraag en aanbod, misschien dat een medefreak je kan helpen met een isofase tweeter of bandje.

Als de aansluitingen geoxydeerd zijn, dan is die in principe nog wel te repareren, maar vereist wel de nodige vakmanschap en speciale lage smelt temperatuur aluminium soldeer en een soldeerbout met temparatuur regeling. Als het capton velletje desondanks toch smelt is het einde oefening.

Voor een eventuele volgende meeting zijn er twee mogelijkheden.

a) Er is niks tegen dat de freaks de koppen bij elkaar steken en zelf een meeting organiseren.[ maar denk er niet te licht over, daar komt heel wat bij kijken].

b) Een beroep doen op de club leiding, in casu AndrΓ© en Herman, maar ik weet dat ze heel druk zijn.

Succes, Groeten Piet.

BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member

Hallo Piet,

Ik ga wel even marktplaatsen en mfbfreaksen dan:)
Het is niet de aansluiting, hij heeft bij de vorige eigenaar (heb hem gratis)
denk ik een beetje te vochtig gelegen... Het hele bandje is op meerdere
plaatsen onderbroken, ik heb al met geleidende lak de weerstand van
oneindig naar 27 Ohm kunnen brengen, maar dat is nog steeds te hoog...

Ja, dat geloof ik best! Is er al een plan voor een meeting?

BeantwoordenCiteren
Pagina 6 / 6
Deel: