Meldingen
Alles wissen

Philips LBC-3102/11

10 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
1,576 Bekeken
(@phillipus)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Weliswaar geen MFB, maar toch...
Onlangs bij de lokale kringloper een paar (ongewone) Philips-speakers voor een habbekrats kunnen meenemen.
Betreft type LBC-3102/11 (30 W/100 V/8 Ohm). Was dit type nog niet eerder tegengekomen. Na wat googlen bleek het te gaan om units uit de Pro-sound serie.
Zowel van Bosch als van Philips zijn dergelijke speakers onder hetzelfde typenummer bekend. Zijn oa bedoeld voor openbare gelegenheden (spraak/muziek).
Zie voor specs.: http://www.ateksis.com.tr/pdf/ses0276.pdf

Bijzonderheid: Aan de achterzijde bevindt zich een schakelaar met de standen: 30 W, 15 W, 7,5 W, 3,8 W, OFF en 8 Ohm.
Aan de binnenzijde van de gesloten kast bevindt zich behalve dempingsmateriaal, een trafo (100 V) en een scheidingsfilter.
De beide 13 cm-woofers hebben redelijk forse magneten, doch een typenummer ontbreekt. De tweeter heeft het typenummer MA9.
Bij een van de speakers waren de trafo en scheidingsfilter verwijderd. De units zelf zien er als nieuw uit en zijn weer te gebruiken in een alternatieve behuizing.
Het scheidingsfilter (zie schema in pdf) bestaat uit: L1 en L2 (onbekende waarde), R1 en R2 (onbekende waarde), C1= 475k 100kc en C2= Richy 4,7 uF 50v NP.
Heb overigens geen weet wat de funktie van de trafo is. Iemand enig idee ?

Foto's zijn naar info@mfbfreaks.nl gestuurd.

Met vriendelijke groet,

Phillip(us)

Citeren
(@herman)
Famed Member

Dit soort speakers zijn bedoeld voor ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜ฎ omroepdoeleinden ๐Ÿ˜ฎ ๐Ÿ˜ฎ

Omdat er bij openbare gelegenheden vaak sprake is van zeer lange kabels, is gekozen voor het 100 volt systeem.

Met dat systeem ga je een hoge spanning gebruiken met ook een hoog-ohmige belasting. Dat wordt pas via de trafo weer laag-ohmig gemaakt.

Over die hoogspanningslijn heb je veel minder verliezen.

Als je de speakers gewoon met enkel een filter gebruikt in een grotere kast kan de klank een stuk verbeteren overigens.

En ... bedankt voor de foto's ๐Ÿ˜›

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

Op verzoek hier de fotos:

BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator

zo te zien lijken het wel KEF speakers, voorloper van de DSS930?

BeantwoordenCiteren
(@phillipus)
Eminent Member
Topic starter  

Andrรฉ/Herman, bedankt voor jullie reply.
Enig idee waar de waarden van de componenten van het scheidingsfilter te vinden zijn. Die van C1/2 zijn bekend, maar die van L1/2 en R1/2 niet. En in het pdf-schema staan ze niet vermeld. (2e orde crossover?) Overigens neem ik aan dat het hier gaat om 4 Ohms-woofers, gezien de 8 Ohms-aansluiting...

Phillip(us)

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Het filter kun je deels blijven gebruiken denkik.

Ik zou dan wel de serie C van de woofer doorverbinen, en de spoel over de woofer weghalen.

Dan ook een grotere kast gebruiken, en ietsje minder vermogen erdoorheen jagen.

BeantwoordenCiteren
(@phillipus)
Eminent Member
Topic starter  

Thanks Herman...
Alleen, hoe kom ik achter de waarden van de componenten van het scheidingsfilter, gezien het feit dat ik er maar 1 heb; de ander was er immers uitgesloopt.
En aangezien we eigenlijk niets weten over de specs van de units...
Dat van die grotere kast heb je gelijk, want een frequentiebereik beginnend bij 70 Hz is natuurlijk niks.

Overigens heb je uitstekend uitleg gegeven over het fenomeen van de 100V-trafo, maar ik tast nog in het duister over de toepassing ervan.
Bij passieve speakers ken ik alleen de 4-8 Ohm aansluitingen. Heeft de versterker die deze speakers (met 100V-trafo) moet aansturen een andere aansluiting, of zit het verhaal anders in elkaar ?

PS De destijds door jou gereviseerde 544-ers doen het nog altijd uitstekend. Ze hebben nu een permanente plaats in de huiskamer, waar ze de AR-M5 hebben verdrongen, die voor geen meter klonken op een Myryad MI-120. De 544-ers draaien (op de pre-out) in combinatie met een paar passieve vlakmembramen (SB-RX30 van Technics, die ongeveer even groot zijn als de 544-ers). Bijzonder natuurgetrouwe weergave van zowel klassiek als modern. Besef ook wel dat dit een merkwaardige combinatie is, doch het resultaat telt.

Phillip(us)

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

De versterkers voor 100 volt speakers hebben een speciale line-uitgang voor 100 volt.
Dat herken je heus wel als je zo'n versterker tegen het lijf loopt.
Meestal zijn het zware ijzeren, grijze bakken en vaak nog mono ook.

De lijnuitgang is vaak ook voor diverse spanningen 50 , 70 en 100v oid.
De hoogte van je spanning staat weer in verband met de af te leggen afstand voor de kabels.

De nog overgebleven condensator is te meten, de spoel zou ik namaken.
Gewoon dezelfde draaddikte en hetzelfde aantal windingen.
m.a.w. koop wikkeldraad van dezelfde diameter, weeg de benodigde hoeveelheid af ( vergelijk met het gewicht van je bestaande spoel ) en ga wikkelen in dezelfde vorm. Uiteindelijk heb je dan hetzelfde aantal windingen.

EDIT: zoals beschreven houd je een spoel vanaf de woofer over : kun je denkik die kern gebruiken.

BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member

voor 100V systemen heb ik nog een Philips EL6411 buizenversterker staan.
eindbuizen: 4x EL81, en voorzien van gramofoon, microfoon, tuner en aux ingang als ik me niet vergis. inderdaad mono.
de grijze kast is nog netjes. hij moet gereviseerd worden, er zitten waarschijnlijk een aantal rotte teerknollen in (roosters neigen naar positief worden en dus krijgen de buisjes in het donker bijna rooie wangen wat niet goed is)
prijs... 0,75 euro per watt en dat maakt dus 30 euro voor 40 echte buizenwatts!
mail of PM me voor verdere info, en eventuele foto's. er zijn waarschijnlijk ook wel foto's te vinden op internet.
EDIT: hij heeft ook een laagohmige uitgang voor gewone laagohmige speakers ๐Ÿ˜€

BeantwoordenCiteren
(@phillipus)
Eminent Member
Topic starter  

Herman, het is mij nu helemaal duidelijk mbt scheidingsfilter en 100V-systemen.

Laurens, ik was niet op zoek naar een 100V-versterker, maar liep onlangs tegen het fenomeen aan, waarvan ik het bestaan niet kende. Desalniettemin bedankt voor jouw reactie.

Overigens heb ik in het verleden wel vaker interessante zaken voor heel weinig bij de kringloper kunnen wegslepen.
Zoals een stel JMLAB l'Aureate-speakers (Focal), als ook een stel PIEGA LDS 1.5-speakers [subwoofer(tje) + 2 melkpakken]. Zowaar zelfs een EIZO T662-T, 21"-monitor.
Alles in zo'n nette staat en goed werkend, dat een uiterlijke schoonmaakbeurt voldoende was...

Phillip(us)

BeantwoordenCiteren
Deel: