Meldingen
Alles wissen

RH427 met 2 x 60W geeft meer geluid dan AH495 met 2 x 200W

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
646 Bekeken
(@mart74)
Estimable Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Met carnaval had ik op de wagen 2 sets staan:
Voorop stond een set RH427 met daarop een F4610 van 2 x 60 W en achter stond een set AH495 met daarop de AH578 van 2 x 200W.
Beide versterkers stonden net onder het 'clip' niveau te blazen en tot mijn grote verbazing gaven de 427 luidsprekers meer herrie dan de set AH495. Kwalitatief klinken de AH495'ers natuurlijk beter maar als je naar de kwantiteit keek (en daar gaat het buiten op zo'n carnavalswagen om) kwamen de 427'ers beter uit de bus.
Omdat ik er niks van begreep heb ik later de 2 sets luidsprekers nog eens op dezelfde versterker aangesloten en vergeleken maar ik kwam toen tot dezelfde conclusie. Het lijkt er dus op dat de 427'ers een veel hoger rendement hebben dan de 495'ers.
Wat denken jullie hiervan?

Citeren
(@zapper)
Famed Member

hehe vandaag nog een set 427 verkocht met een 591 versterker. Heb dat even zitten testen maar dat gaat inderdaad lekker hard πŸ˜‰

Toch zijn het niet echte hoogrendement boxen De AD8066 (en de 8065 ookw rs) zitten op gemiddeld 92dB, in de 427 zitten er 2 parallel van 8 ohm, dan heb je wel een pseudo-10 inch woofer.
Klinken best goed, de 427 zit redelijk vol steenwol, en het klankbord is een speciaal geperste plaat, aan de binnekant is die redelijk dicht geperst tot bijna massief, naar buiten toe is ie losser.

Vergeleken met moderne woofers is 92dB aardig want die zitten zo tussen 85-90 dB.

Het echte antieke spul kan nog hoger. Dan blaas je met 10 watt al de tent uit.

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Verder is het ook zo dat je je snel vergist met de F4610. Die heeft veel meer vermogen.

De vervorming bij een F4610 is wel hoger : daardoor lijkt het ook wat harder te klinken.

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Ja, maar hij schrijft dat ie ze ook beide op dezelfde versterker getest heeft.

Een andere reden kan zijn dat de 427 meer "midden" geeft, als je in het middengebied een hoop herrie maakt lijkt het al gauw hard.

Heb je ooit zo'n PTT-draadomroepspeaker gehoord op een versterker van een paar watt? Dan wil je Γ©cht heel snel de kamer uit πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

PTT distributieluidsprekers ... Da's waar ook : die hadden we vroeger in de huiskamer ( 1975 ) aan de eigen stereo hangen. Indertijd wist ik niet beter : ik was 8

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

@herman wrote:

PTT distributieluidsprekers ... Da's waar ook : die hadden we vroeger in de huiskamer ( 1975 ) aan de eigen stereo hangen. Indertijd wist ik niet beter : ik was 8

tsja en wij hadden speakers met de 9710 erin, helaas zijn die weg gegaan voordat ik wist wat die dingen waard waren πŸ™ Nu kom je er niet meer aan, of je moet veel geluk hebben of veel geld.

edit: zou iemand hier meelezen of zo? Is wel toeval !!

BeantwoordenCiteren
(@mart74)
Estimable Member
Topic starter  

Ik had beide sets op de AH578 aangesloten en toen vergeleken.
De 427'ers zijn 4 ohm en de 495'ers zijn 8 ohm waardoor de 427'ers wat harder klinken en verder hebben ze inderdaad wat meer mid en minder bas waardoor het ook alweer harder klinkt.
Volgend jaar met carnaval gewoon zorgen dat ik nog een setje 427'ers heb, dan heb ik ook niet zo'n zware versterkers nodig.
Ik heb er ook altijd 3 van zo'n grote hoorn luidsprekers bij, daar hoef je maar weinig vermogen in te stoppen en dat geluid gaat heel ver!

BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member

Ouwe 427's worden nog weleens aangeboden. Zag dat er 457's op staan maar dΓ‘s te ver weg πŸ˜‰

BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member

ik heb ook wel eens die radiodistributie kasten hebben staan. eentje zit met een 3w versterkertje ingebouwd voor in de boot, een andere slingert ergens rond.
geluid is echt bagger, en gaat naar mijn mening niet erg hard...
teminste, je moet het vermogen in de gaten houden. max is 10w, maar ik heb gehoord dat het met 30w ook wel goed gaat.

BeantwoordenCiteren
Deel: