Ik heb een setje 22ah466's aangesloten op een 8 ohm versterker omdat ik eerst deze specs op internet vond:
60 Watt
35 -20.000 Hz
8 Ohm
Terwijl ik in een topic hier 40 watt zie staan en ergens anders dat ze 4 ohm zouden zijn. (topic waarin stond dat het 4 ohm is kan ik nu even niet vinden)
http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=3110&highlight=466
Vooral om de impedantie ben ik bezorgd. Wat zijn nou de echte specs? Of nog beter, weet iemand een gebruikershandleiding van deze online?
Arno,
Ik alle brochres die ik ken waarin de 466 voorkomt is hij 4Ohm (lage tonen LS is de AD8066W4 welke 40Watt kan hebben).
Marnix
Kan je vertellen wat precies de risico's zijn van het aansluiten van boxen met een verkeerde impedantie? Ik ben nu bang geworden om ze te gebruiken.
ik heb ooit mijn F4220 opgeblazen, dit was een versterker van 20watt met STK modules. Had in die tijd niet meer geld... De huidige versterkers van tegenwoordig zijn goed beveiligd, tegen overbelasting en kortsluiting. Waar wil je ze op aansluiten?
zijn er dan versterkers die alleen maar 8 ohm aankunnen....? zwak hoor π
Het gaat hier om een jaren 80 philips versterker die in principe alleen maar 8 Ohm ondersteunt. Ik weet het type niet maar hij gaat tot 28Watt.
In principe kun je 4Ohm boxen ook op een 8Ohm versterker gebruiken.
Je moet er alleen goed op letten dat je de versterker niet te ver open zet in verband met de grotere stroom door de eindtransistoren (2x zo groot als bij 8Ohm).
Een alternatief is een 3,9 Ohm draadgewonden weerstrand 20Watt in serie met je box, kost wel geluid maar overbelast je versterker niet.
In plaats van de weerstand is ook een extra box mogelijk in serie.
Het klopt dat die STK eind-IC's niet goed tegen te grote stromen kunnen.
Marnix