Hallo Piet,
Dat de 587's een natuurlijker geluid hebben had ik al ontdekt op jullie forum. Vandaar ook dat ik daar naar op zoek ben.
De 544's klinken wel okee, zeker de bassen, maar ze zijn te brutaal tussen 1 en 3 Khz. Ik heb de set rechtstreeks op mijn pc aangesloten en kan daardoor het geluid wel goed equalizen, maar dit zijn kunstgrepen, dus blijf ik zoeken naar een mooi setje 587's.
Mocht je je quad33 nieuw leven in willen blazen, dan heb ik alle schema's en documentatie voor je. Ik hoor het wel.
Groeten, Elzo
Hi Elzo,
je kunt eens overwegen de AD0162T8 tweeter (de polycarbonaat dome) te vervangen door de AD0163T8 (textile dome) deze is gebruikt in de laatste versie van de 544 (/79) en deze is minder "fel"
Er zijn ook 2 versie dome-mids, de AD210 met papier dome en AD0211 met textiel dome.
die klinken ook verschillend.
Hoi Zapper,
Als je de 162 vervangt voor de 163 tweeter, moeten er dan ook aanpassingen in het fiter gedaan worden of hoeft dit niet?
Hoi Zapper,
Ik heb net de speakers van mijn 544/50R bekeken, maar de AD0163 en de AD0211 zaten er al in.
Toch vind ik het midden niet transparant genoeg. Is er misschien iets met het filter te doen?
Hallo Elzo,
De 544/50 met textiel domes vind ik qua weergave kwaliteit toch niet zo gek. Misschien is er toch iets niet in orde bij die boxen.
Blijft natuurlijk dat de 587 met drie versterkers wat meer instel mogelijkheden heeft en principieel ook beter dan 544/50. Vooral de integratie van mid en tweeter bij de 587 is een plus punt.
Groeten Piet.
Hallo Piet,
Volgens mij zit het zo:
Muziek begint bij de bespeler van het instrument en de zanger(es).
Dan komt de opnametechniek om de hoek kijken. Elke opnametechnicus heeft z'n eigen voorkeur voor hoe iets moet klinken.
Dan wordt een nummer afgemixed op referencemonitors (de ene studio heeft dit merk en de andere weer dat), maar ook op een huis-tuin-en-keuken-setje.
Vooral bij populaire muziek moet het op de laatste goed klinken en houdt in dat het laag en hoog opgekrikt worden.
Zo ontstaat de situatie dat je voor elk muziekstuk wat je wilt horen eigenlijk de juiste speakers moet hebben, wil het goed klinken.
Bovendien heeft elk mens andere oren, gevoeliger voor een bepaald frequentiegebied bedoel ik. Gek word je er van!
Enfin, ik hoef jou niets te vertellen want deze dingen zullen jullie indertijd ook tot waanzin gedreven hebben.
Misschien houd ik wel toevallig van muziek waar veel midden in gemixed is, zijn mijn oren gevoelig voor deze frequenties en vind ik daardoor de 544's wat te brutaal, maar zeer zeker niet slecht!
Ik blijf dus uitkijken naar een voordelig 587 setje. Deze koppel ik regelrecht aan m'n pc en heb dan een megajukebox met uitstekend geluid.
Nog 'n vraagje: Zit er in de produktiejaren/typenummers nog verschil? En zo ja, welke kan ik het beste zoeken?
Groeten maar weer en bedankt voor jullie tips, Elzo
hoi
ja ,klopt ik heb dat ook tussen 3,5 en 4 khz vind ik het vlug irritant
en dan zijn de laag en hoog regelaars op de versterker niet nauwkeurig
genoeg .
toch gaat mijn gehoor nog tot 16khz ( getest met funtiegenerator ).
wat bij mij ook wel hielp was een equalizer ertussen , liefst een met
links en rechts apart te regelen ( voor aanpassing aan de ruimte ). ook scheelt het als je de mfb's niet te hoog hebt staan .
mattie
Hallo Elzo,
Inderdaad ben je afhankelijk van degene die de opname afmixed. En dat in de meeste studio's [ook de grotere] op een doorsnee radiotje wordt na gecontroleerd of de toon balans [voor de massa] acceptabel is, is ook juist. Toch heb ik erge twijfels over het vakmanschap van veel studiotechnici en afmixers. Het medium cd is gewoon kapot gemaakt en echt goed opgenomen cd's moet je de laatste jaren met een lampje zoeken. Vaak zijn ze tegen de "streep"opgenomen en klinken vooral bij vrouwen stemmen overstuurd. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat het grote publiek blijkbaar minder kritisch is geworden. Dat zie je ook aan het grote aanbod van doorsnee spul, dat toch gekocht wordt.
Wat de ontwikkeling van boxen betreft, daar ligt het toch iets anders dan je veronderstelt. Het zou inderdaad ondoenlijk zijn om boxen te ontwikkelen op de smaak van de klant of op de grillen van sommige studio's. Dan zou je, zoals jij het zegt, tot waanzin gedreven worden.
Wij hadden vanaf het begin een duidelijke ontwerp filosofie, namelijk deze: een box moet zoveel mogelijk neutraal zijn. ik heb destijd, omstreeks 1980, nog een intervieuw gegeven aan het blad Audio [staat op de website onder algemeen] waarin ik stel dat een goed ontwikkelde box, eigenlijk een "lafaard" moet zijn. befehl ist befehl. Hij mag geen eigen karakter hebben, met andere woorden niets toevoegen of weglaten, maar weergeven wat hem wordt aangeboden en niks anders.
Laat duidelijk zijn dat dat niet zo eenvoudig is ,want elke luidspreker maakt fouten en vele factoren spelen een rol om dat resultaat te benaderen. Ik kies met opzet het woord "benaderen "want de ideale box bestaat niet. Maar het uitgangspunt is toch dat je van die ontwerp filosofie moet uitgaan anders zou je inderdaad gek worden.
Er valt nog veel over te zeggen, maar dat komt later wel weer eens. Groeten Piet.
Hi Piet,
Nou die lafaard is gelukt hoor in de vorm van de 587.. 😉 maar dat weet je 😉
Ik heb mijn set nog steeds niet opgeknapt omdat ik op zoek ben naar een relais wat echt goed blijft werekn. Dat is een zwak punt van de 587 vind ik. Ik zoek een relais wat past (qua plek) met gold-plated contacten. Herman heeft er nieuwe relais ingezet, en na een halfjaar was er al een aan het kraken. Daar baalde ik zo van dat ze buiten werking zijn gezet.
Een ander verhaal waarom ik er niks aan gedaan heb is dat de 587 niet service-vriendelijk is, de voorgangers waren dat wel. Dat is jammer dat men die filosofoe heeft losgelaten, maar zal wel een kostenkwestie zijn geweest. Toen, al.. nu gaat het alleen nog maar om kosten bij philips..
Gedwongen door de wereldeconomie helaas..
Hallo Jeroen,
In de post aan Elzo, heb ik een uit een gezetting gegeven van onze akoestische filosofie. Echter de mechanische en electrische opbouw van een box is niet strikt gebonden aan een bepaalde filosofie. Per product kan dat anders liggen.
Ik kan het met je eens zijn dat de service ability van de 544 familie hoog scoorde ,maar had weer als nadeel, dat die opzet gepaard ging met een meer ingewikkelde kast constructie en bovendien een deel van de akoestische ruimte opslokte.
De constructie wijziging bij de 587 is zeker niet het gevolg van bezuinigingen, integendeel zou ik zeggen, kijk maar eens naar het alluminium sier profiel van de kast en de allu sierringen van de speakers met geslepen hoogglans ringen,etc.
Als je voor de eerste keer een 587 moet servicen, schrik je misschien even terug , maar in feite kun je met een accu schroef machientje het binnenste in enkele minuten bloot leggen en de grote print vrij maken van de twee metalen zijkantjes. Verbindings stekkertjes losmaken en een doekje leggen tussen koelplaat en print en je kunt alle kanten uit
Als je een paar keer een 587 geserviced hebt leer je vanzelf nog wat kleine kneepjes hoe je sommige dingen nog eenvoudiger kan doen.
Het is allemaal een kwestie van gewoon doen en dan valt de service ability echt wel mee,
Wat betreft het relais. Het is absoluut niet normaal dat bij vernieuwing van het relais er al na een half jaar de zelfde problemen mee zijn.
Ik heb al legio 587's onder handen gehad en binnenste buiten gekeerd. maar nog nooit een terug gekregen voor wat dan ook. Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat er hier is mis gegaan, maar het zal zeker niet liggen aan het vakmanschap van Herman.
Als een relais het 25 of 30 jaar uithoudt [tenslotte is het een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is] vind ik dat nu niet direct een zwak punt.
Nee dan vind ik de toepassing van slechte Japanse torren in het afslag circuit bij sommige series veel eerder een zwak punt. Dat was nu wel een bezuinigings actie en zoals zo vaak breken dat soort dingen later toch op. Groeten Piet.
Piet , kan het gebruik van japanse torren ook niet het gevolg zijn een tijdelijke slechte verkrijgbaarheid?
ook in de 544 kom je deze tegen op de ingangsprint, en in het schema staat op die plaatsen dan wel altijd een BC type genoemd.
Ik vervang de japane torren ook altijd omdat ze m.i. meer problemen opleveren dan de Bc varianten, vooral de oxiderende pootjes zijn berucht.
Hallo Remi.
Ik denk toch meer aan bezuiniging's drift van de fabriek. En het vervelende is dat je dat soort dingen niet kunt sturen van uit jouw verantwoordelijkheid. Het gebeurt zonder dat je daar weet van hebt.
Kijk als zo'n tor in orde is, is er natuurlijk niets aan de hand, maar aan de andere kant als je zo'n onderdeel koopt onder de op dat moment geldende wereld prijs, dan moet er wel een belletje gaan rinkelen, maar dat gebeurde dan niet. Zulke dingen vloeien voort uit het feit dat de Europesche electronische industrie toen ter tijd door de hogere lonen niet was opgewassen tegen de Japanse industrie. En dan is het voor een fabriek een kwestie van overleven, ten koste van alles! Later toen de lonen in Japan ook begonnen te stijgen werd uitgeweken naar Taiwan en nog weer later naar Korea enz.
Een dergelijke situatie heeft zich destijds ook voor gedaan bij de Europese auto industrie. Daar was het niet alleen de hogere lonen,maar ook de volkomen verouderde productie methoden ten opzichte van Japan. Maar ook de verouderde logistiek. Daar bedoel ik mee dat men toen ter tijd niet in staat was verschillende uitvoeringen auto's door elkaar op één band te draaien. [kleur ,motor vermogen. leer of stoffen bekleding enz enz] Groeten Piet.
Piet,
Je twijfels over het vakmanschap van studiotechnici en afmixers zijn denk ik terecht.
Door de huidige digitale technieken is het mogelijk geworden om thuis in de garage een full-equipped professionele studio te creëren voor relatief erg weinig geld. Kostenbesparing in vergelijking met de peperdure studiotarieven. Daardoor is er veel kaf onder het koren gekomen wat zich natuurlijk wreekt in de kwaliteit van de opname.
Ik heb uit mijn muziekcollectie de playlist 'Good Quality' samengesteld. Van de ca. 4500 nummers kwamen er 84 voor in aanmerking. Nog geen 2% dus!
Je 'lafaard'-theorie ben ik het volkomen mee eens en dat zullen andere luidsprekerfabrikanten ook zeker nastreven, maar -zoals je zelf zegt- het blijft benaderen.
De ene fabrikant sluit een compromis hier en de andere daar. Dat levert dus scala van boxen met een verschillend karakter op, ook al streven ze allemaal de ultieme rechte frequentielijn na. Tel daar de menselijke aspecten zoals frequentie-gevoeligheid en -voorkeur bij op en het oerwoud is compleet en iedereen heeft gelijk. Mijn opmerking, dat ieder liedje om z'n eigen box vraagt, was dan ook beslist geen aanval op jullie ontwerp-filisofie.
Nog zo'n punt: Gewenning!
Als je jaren naar wat agressieve boxen hebt geluisterd en je koopt dan een paar mildere, dan vindt je deze flauw klinken totdat je na een tijdje aan je nieuwe boxen gewend bent. Dan vind je de oude weer te schreeuwerig. Andersom natuurlijk idem dito.
Ik vind bijvoorbeeld mijn vorige week aangeschafte 544's nu al een stuk minder brutaal klinken en vind mijn oude Kef's nu te 'laid-back'. Zo zie je maar..
Je zou eigenlijk een maand niet naar muziek moeten luisteren voordat je nieuwe boxen koopt.
Enfin, ik heb (met goede tips van oa. Remi) een zak vol elco's besteld en geef m'n mfb'tjes een verjongingskuurtje want ze klinken lang niet gek Piet!
Groeten, Elzo
Hallo Elzo,
Ik kan me heel goed in je mail vinden en ik denk dat we over een heleboel "akoestische zaken" de zelfde mening hebben. Soms zijn daar een paar mailtjes voor nodig om er achter te komen hoe de ander denkt, maar dat heeft alles te maken met feit dat je elkaar nog niet persoonlijk kent. Een forum heeft zo z'n charme maar ook z'n beperkingen. De komende meeting is een mooie gelegenheid elkaar te ontmoeten.
Ja, gewenning is ook zo'n punt. Daar sta je niet zo direct bij stil, maar dat speelt wel degelijk een rol. Zo zijn er bij de beoordeling van boxen tal van factoren die de beoordeling kunnen beinvloeden. Zeg maar gerust "een vak apart" Groeten Piet.
Piet,
Ik denk dat ik maar eens een kijkje bij jullie kom nemen in Klaaswaal.
Als jij een gezellig tafeltje vrijhoudt neem ik een fles whisky en 2 glazen mee.
Was leuk even met je gebabbeld te hebben.
Groeten , Elzo