2 mooie grote luidsprekers.
Merk; Philips.
Afmetingen: H: 69 cm. B: 52 cm.
Type: 22RH499. 50 Watt (4xtweeters, 4x5", 12"woofer}
dit staat op MP
grt
Ernst
Nou ik moet zeggen dat die 499'ers echt geweldig klinken! Wat 'n laag zeg!
Ik had nooit gedacht of durven dromen dat ik deze jongens aan de haak zou slaan...en toch mocht het zo zijn!!
Gr.
Gijs.
Gijs,
Gefeliciteerd ! Ik weet wat je hoort want ik heb ook zo'n stel.
Heb ook al de LS + filter bijeengesprokkeld voor een eventuele eigenbouw versie. (in 4 én in 8 Ohm). dus wie weet krijg ik weer eens de bouwkriebels.
Marnix
Bedankt Marnix,
Inderdaad een openbaring deze 'lummels'....!
Ben trouwens druk bezig met de voorbereidingen van m'n site waar deze jongens o.a. te bewonderen zullen zijn.
Ik hou je (en alle medefreaks natuurlijk!) op de hoogte.
Gr.
Gijs.
Hallo Allen,
Iemand biedt mij een set 489 aan, is dat ook goed spul ? Is het aan te raden ?
Zo ja, wat mag ik ervoor neertellen ?
Groeten,
Tom.
[%sig%]
Hoi McTommi,
De 489 is van een compleet ander tijdperk als de 499. Ik heb zelf geen ervaring met de 22AH48x reeks. Volgens mij is de kwaliteit minder, aangezien Philips o.a. de beruchte foamranden gebruikte in de woofers van deze serie en naar mijn idee meer ging bezuinigen op het geheel.
Bovendien hebben ze nooit meer iets bruuts als de 499 (9 units en 12" woofer) op de markt gebracht (nou ja de F9819 uitgezonderd dan...)
Tevens is de 489 een basreflex type, hetgeen een volkomen ander klankbeeld geeft dan de gesloten kasten die Philips uitsluitend in de vroege jaren '70 bouwde. Dit is dus puur een persoonlijke voorkeur.
Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt. Als je meer wilt weten over de passieve serie uit de periode '68-'75 dan hoor ik het wel.
Gr.
Gijs.
Hoi McTommi,
de 489 heeft een 8inch woofer (AD80651 met rubber rand of AD80652 met foam rand), een AD02111SQ8 middentoner en waarschijlijk een AD01635T15 tweeter.
Hij is en stuk kleiner dan de 499 en zoals Gijs al opmerkte van een generatie van 10 jaar later (eind 70 / begin 80).
Op zich klinkt hij niet zo slecht maar in het laag gaat de vergelijking met een 12" woofer zoals in de 499 zit geheel mank.
In een nog gave uitvoering zou ik er ongeveer maximaal 25 euro voor neertellen als ik jou was (ben echter zelf al voorzien).
groeten,
Marnix
Beste Gijs en Marnix,
Heel veel dank voor jullie informatie. Zelf ben ik niet zo diepgravend bezig met luidsprekers, dus advies van jullie is me zeer welkom.
Concluderend is een setje 489 niet echt iets voor mij; te nieuw voor de verzameling. Het werd me aangeboden voor 30 euro, maar dat is niet echt een "offer you cannot refuse" dus. Bedankt voor de medewerking.
Nee dan heb ik liever een set 427.......heb een set 426. Maar de 427 was toen wel het passieve topmodel.
En dan wil ik nog een set 532MFB omdat ik er graag vier in de woonkamer wil.
Luister nu voornamelijk via mijn huidige 532set. Niet omdat ik de boel wil laten bulderen, maar om het mooie volle komplete geluid. Ben geen liefhebber van harde muziek.
Groeten,
Tom.
[%sig%]
Ben nou toch wel benieuwd naar die 499's. Heeft iemand een afbeelding van deze boxen? Heb al in de Philips Retro sectie gezocht, maar niets gevonden...
Bedankt,
Paul
Ja doe mij ook maar een plaatje ! Heb zelf de Philips catalogi van 1973/1974 en 1975. Hier op de retro-afdeling staat ook een hoop....maar de 499 hebbik nergens gevonden........vreemd wel. Moet dan wel erg kort geproduceerd zijn zeker ?
Groeten,
Tom.
[%sig%]
c:temp bij mij geeft wat anders....
ernst
Hum tja...
Weet iemand hoe je jpg-jes kan pasten in het forum?
Ik heb het geprobeerd met [img path en /img]maar dat werkt dus niet....
Gr.
Gijs
Collega freaks,
Kijk op evenementen!, MFB meeting 11-10-2003, en dan de foto's img0043,img0045 enim947.
Mijn set staat op die foto's op de grond.
Marnix
Beste Gijs,
Je kunt in principe geen foto's op het forum plaatsen, alleen maar linken met behulp van een URL. Dus het forum geeft dat het plaatje weer wat bij de desbetreffende URL hoort. Dit doe je door de URL tussen de volgende tags de plaatsen: [ img ] [ /img ]. Om de foto's van Marnix zijn set 499 weer te geven krijg je het volgende:
dat resulteerd dan in het volgende:
En de overige 2 foto's:
Dus... of je moet je foto op je webspace zetten, mits je hierover beschikt, of hem naar mfbfreaks.nl sturen in de hoop dat hij een keer wordt geplaats, of je stuurt hem effe door naar mij, dan plaats ik hem voor je in dit toppic!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
[%sig%]