Ik heb een set 532 eerste versie, met uit-stekende trafo, zien er nog prima uit . Maar geen snoeren want die waren helaas verknipt.
Als iemand de oerversie van de mfb wil dan laat maar weten.
50 euro en je hebt ze. Minder niet. (ook niet misschien)
@Zapper wrote:
(ook niet misschien)
Eventueel? π
Nee joh... De 544 van mij zijn weg... π― Ik hou het toch bij mijn geliefde SE's. π
Ik denk dat de FB825 meer kabaal maakt dus dat wordt mijn volgende aanwinst...
Groetjes. π
Hmm FB825 is wel zwaar maar jij bent sterk, maar die zijn ook behoorlijk groot.
Ik heb ooit van iemand die dingen kunnen kopen maar hij kreeg er spijt van, randen waren wel rot maar die man had een kast van een huis met een geweldige luisterkamer. Dan past een 825 perfekt. Koop die niet als je redelijk krap behuisd bent. Dan vind ik de 587 beter, optie A zal ik maar zeggen π
En voor de computer kamer de 541.. Dat zijn eigenlijk de speakers die het MFB systeem het meest recht doen, namelijk veel laag uit een piepkleine kast.
(natuurlijk niet zoals de grotere, maar blazen elke PC-set met sub eruit..)
Ik hou van groot, niet dat ik iets moet compenseren, integendeel, maar ja... ik heb zo'n set FB825 al altijd willen hebben alleen waren die dingen veel te duur destijds. Nouja, niet dat de SE's goedkoper waren... π
Met 2x20cm woofers kun je volgens mij een redelijke bas produceren en dat moet m0vieman hebben!
Groetjes. π
euuuhh... ja 8) maar de buren niet begrijp ik π‘
@Zapper wrote:
De buren van Movieman zijn jouw ergste nachtmerrie π
@TheMode wrote:
@Zapper wrote:
De buren van Movieman zijn jouw ergste nachtmerrie π
Je hebt het als grap bedoeld maar de realiteit is dat je gelijk hebt. Het type "schorrie morrie" buren wat ik heb, wens ik mijn allerergste vijand nog niet toe...
Groetjes. π
Hmm dat is jammer. Ik bedoelde natuurlijk vanwege het geluid.
Aan de andere kant, als je een beetje luidruchtige buren hebt (zoals bij mij) die het overigens wel goed bedoelen dan doen zo ook niet moeilijk als je zelf eens de kraan van versterker open draait π
Gisteren effe wat zitten luisteren op hoog nivo van een bepaalde cd.. pfoe een beetje pijngrens π
Ons huis is zo geisoleerd dat ik eerst de ruiten er uit moet blazen als de buren het willen horen :P.
Woon namelijk op het industrieterrein waar dagelijks vele vrachtwagens en bussen etc. langsrazen, dan heb je niet zo snel last van zeurende buren :P. Sterker nog, ik woon naast een verhuurbedrijf van Audio die in de zomer wekelijks hun grootste subs en actieve speakers testen achter het huis, geen haan die er om kraait, dus om mijn FB825's of MFB speakers doen ze ook niet zo moeilijk :P.
Ik organiseer samen met wat kameraden al 3 jaar lang in oktober een Lan Party. Dit is de eerste lan waarbij ik mijn MFB speakers meeneem en daag ook iedereen die op de lan party uit met zijn 5.1 of 2.1 setje uit zich te kunnen meten aan mijn MFB544's (of 585's). Ik weet zeker dat geen enkels setje daar zonder compleet te oversturen of vervormen boven uit komt! Mooi spul is het toch die MFB's :D.
Wel gezellig inmiddels dit topic π maar die 532's ga ik maar eens op MP zetten denk ik..
Nog even over de bassen van de FB825, in een grote kamer vind ik ze best tegenvallen, ik heb nu 2 sets in bezit en heb dat bij beide.
Verder is het filter wat erin zit niet al te best,
je hebt een puike verbetering als je alle condensatoren vervangt,
dat vond ik een hele verassing aangezien ik aan het 'oude' geluid gewend was geraakt.
Nu is het fase-gedrag een stuk beter en de plaatsing is ook aanzienlijk verbeterd.
Verder heb ik niet veel ervaring met speakers volgens het MFB principe,
Mijn vader heeft wel 2 sets (544 en 541) maar daar heb ik nog nooit echt speciaal naar geluisterd,
ik vind het meer het rechtbrijen van het karakter van de speaker door elektronica. Misschien is het wel een goed
principe hoor, ik zal het eens een keer moeten uitproberen.
Tsja... de bass van de FB825 is gewoon strak vind ik, in elk geval niet overmatig aanwezig. Als je dat wilt kun je beter voor een losse subwoofer gaan, die gaan meestal ook wat dieper dan de 30Hz van de FB825.
Dat de condensatoren na verloop van tijd minder worden is een bekend euvel. Dit ligt dus niet aan het filter zelf maar aan de slijtage van onderdelen, wat bij elk filter gebeurd. Hoewel de bipolaire elco's wel wat sneller slijten dan de MKT's. Meestal kun je ook door de vooruitgang in condensator land een aantal elco's vervangen door MKT's.... Ik ben dit nog wat aan het uitzoeken want ik ga er na project 544 ook mee bezig.
De MFB544 is gewoon een must-have omdat het gewoon een leuk speakertje is. Zeker de aankoop waard, ze zijn er voldoende π
Ik vond de bas van de FB825 eerst best blubberig,
er zit nu bijna het dubbele aan demping in.
Nu is het ook een stuk beter.
Maar bij mij haalt ie de 30 Hz niet, eerder 50 Hz...
Ik zit er ook nog over te denken om andere speakers te gaan maken.
(Visaton woofer, middentoner en een Fountek ribbon tweeter)
Ik heb alles vervangen voor audyn-cap,
3,3 uF (MKP)
8,2 uF (MKP)
22 uF (Bipolaire elco)
68 uF (Bipolaire elco)
Het werd me een beetje te duur om ook voor de
lage tonen MKPs te kopen, grotere waardes zijn altijd duurder...
Ook een nadeel vind ik de clipjes waar de speakers mee vastzitten,
die willen nog wel eens slecht contact maken.
Bij mij is het nu direct op de speakers gesoldeert.
Verder klinkt het aardig goed na alle verbeteringen!
Ik ga toch eens kijken of ik die 544 kan ritselen...
Haa liefhebber in tweaken van speakers.
Dat heb ik ook heel vaak gedaan.
Audyn-caps is goed als die in de signaalweg zitten dus niet de parallel door Audyn's vervangen, dat mogen gewone MKT's zijn.
De dikke elco's in het laag, vaak bipolar, gewoon de types pakken met gladde folie, daar zeker geen MKT's of Audyn's toepassen.
Natuurlijk ook de spoelen in het laag vervangen door types met veel dikkere draad, krijg je een meer strakkere bas van.
De midden spoel en eventueel het hoog ook vervangen door een Tritec gevalletje. Last but not least ook de bedrading vernieuwen. Voor het laag minimaal 2 mm2 (dikker mag) en het hoog 1 mm2.
Zijn de wandjes wat dun kun je die wat opvrolijken door aan de binnenkant Loodbitumen te plakken, worden ze lekker dood van. Beetje noppen schuim bv Pritex extra tegen de wandjes, beetje bol er in zetten.
Nog wat aanvullen met wat watten, bv Baf en je kent je luidspeakers niet meer terug.
Die FB's zijn gesloten kasten dus in principe vallen die wat eerder af in het laag als basreflex gevallen, die 50 Hz klopt wel zeker. Daar staat tegenover dat een gesloten kast het bas gedrag beter onder contole heeft en als de kast inhoud goed is afgestemd op de speakers komt het sub laag (beneden die 50 Hz) er ook uitstekend uit. Soms gaan ze zelfs lager als van zo'n basreflex systeem.
@Jorissie wrote:
Ik vond de bas van de FB825 eerst best blubberig,
er zit nu bijna het dubbele aan demping in.
Nu is het ook een stuk beter.
Maar bij mij haalt ie de 30 Hz niet, eerder 50 Hz...
Ik zit er ook nog over te denken om andere speakers te gaan maken.
(Visaton woofer, middentoner en een Fountek ribbon tweeter)Ik heb alles vervangen voor audyn-cap,
3,3 uF (MKP)
8,2 uF (MKP)
22 uF (Bipolaire elco)
68 uF (Bipolaire elco)
Het werd me een beetje te duur om ook voor de
lage tonen MKPs te kopen, grotere waardes zijn altijd duurder...Ook een nadeel vind ik de clipjes waar de speakers mee vastzitten,
die willen nog wel eens slecht contact maken.
Bij mij is het nu direct op de speakers gesoldeert.
Verder klinkt het aardig goed na alle verbeteringen!Ik ga toch eens kijken of ik die 544 kan ritselen...
Niet lager dan 50Hz? Dat is nog niet eens de resonantiefrequentie (44Hz) van de FB825....
Gebruik je de AX550 om de FB825's aan te sturen?
Verder ga ik niet al te veel sleutelen aan het geheel, wil ze toch zo veel mogelijk origineel houden. De MFB544 ga ik binnenkort onder handen nemen, nadat ik ze bij Movieman het opgehaald π