Op mijn zopas verworven MFB receiver (22RH777) heb ik een stel 532- en een stel 587 luidsprekers aangesloten.
Nu constateer ik dat de dynamiek van de (oudere) 532's veel groter is dan van de (nieuwere) 587's. Het laag is veel lager en ook het hoog komt duidelijker naar voren.
Is dit misschien een kwestie van de 587's een keer goed (laten) afregelen, of is dit een normaal verschijnsel? π
Iedere luidspreker heeft zo zijn karakteristieke geluid, en zeker de 532! Het is ook wel waarschijnlijk dat beide speakers in de loop der jaren niet meer klinken zoals ze hoorden te klinken door allerlei oorzaken.
Op vorige meetings zijn er luistertesten gedaan door Piet, en daar komt heel wat bij kijken. Je kunt niet zo makkelijk 2 luidsprekers "effe" beoordelen.
Wel een indruk krijgen natuurlijk wat jij gedaan hebt.
Een goede 587 klinkt heel natuurgetrouw en evenwichtig, zonder op te vallen door een overmaat aan laag/midden of hoog. De 532 klinkt door de oude tweeter vrij fanatiek in het hoog. In het laag kan die wat fanatieker klinken als de mfb-terugkoppeling niet goed meer staat. Maar dat is niet het hele diepe laag, daar is een goede 544 het beste in, en de 587 heeft weer wat meer vermogen.
Wat ook niet goed gaat is beide tegelijk te spelen, vermoedelijk is de fase van de 587 net andersom. Dan krijg je een heel raar geluid.
Het kan geen kwaad om je 587's eens te laten nazien, ze verlopen allemaal.
Of was het reeds gelukt om e.e.a. te laten herstellen ?
Over een poosje kun je ze evt ook in IJsselstijn aanbieden, of in Krimpen natuurlijk.
Over een poosje kun je ze evt ook in IJsselstijn aanbieden, of in Krimpen natuurlijk.
Herman,
Laatst heb ik van jou een e-mailadres gekregen van een MFB-servicepunt in Huizen; dit is voor mij nog dichterbij.
Ik zal binnenkort daar eens contact mee opnemen.