Hallo mensen,
Ik kijk af en toe wel eens op de site omdat het oudere philips materiaal toch altijd nog blijft trekken. Ik heb een 10-tal jaren in een high end winkel gewerkt waar we welliswaar geen philips verkochten, maar de aanzienlijk duurdere producten zoals bijvoorbeeld veel Cabasse (passief en aktief, bijvoorbeeld Albatros a fl 20.000 p/st 10 jaar geleden). Maar ik ben het respect voor Philips ondanks de dure spullen die we verkochten niet verloren. Ik heb het vroeger als klein mannetje ook altijd gevolgd, altijd de nieuwe jaarboeken gehaald, enzo. Als iemand daar nog iets van zoekt, geef maar een gil, ik heb ze nog altijd bewaard, en kopien zijn zo gemaakt.
Sterker nog, mijn eerste tomatenplukgewijs zelfverdiende passieve philipsen ah489 20cm woofer dome mid dome tweeter, wil ik het liefst weer in ere herstellen. En daarvoor heb ik een paar woofers nodig 80652W8, want mijn randen zijn vergaan (schuim), en de randen laten repareren gaat redelijk ver. Nou weet ik inmiddels dat er ook exact dezelfde varianten waren met rubber randen, en die zoek ik. Ik vindt het een sport de luidsprekers zo origineel mogelijk te houden, dus ik wil er geen ander merk in. Als iemand nog een paar woofers heeft, bij voorkeur zo nieuw mogelijk, hoor ik het graag.
Een heel andere vraag is hoe ik de mfb 587 moet zien t.o.v. de 9638 klankgewijs. Ik had het plan opgevat misschien nog eens een van beiden op de kop te tikken, ik zag bijvoorbeeld nu een set 587's op marktplaats. Ik heb ze echter zelf nooit gehoord (geen van beiden), wel de kleintjes. Kan iemand hier iets over zeggen??? Ik moet toch nog eens langs komen op een van jullie bijeenkomsten. Dat lijkt me wel erg leuk.
Bedankt alvast en groeten uit Breda van Walter en houd de hobby levend.
PS: ik heb nog een doos vol nieuwe cd 00351 tweeters van philips als iemand deze misschien toevallig zoekt, je kunt er maar om verlegen zitten (met name gebruikt in latere kleine nieuwere miniset luidsprekers en tv-boxen).
De 80652W8 woofer ken ik zelf niet, maar de AD8065W8 is wel een bekende speaker, en dat nummer lijkt er in ieder geval wel erg veel op.
Hij zit in diverse passieve boxen, o.a. de 22rh426 en 22rh427. Die 426's heb ik enkele weken geleden hier in Eindhoven bij een kringloopzaak zien staan voor 6 euro per stuk (4 stuks) maar of ze er nog staan weet ik niet.
Oja, en die dingen hebben geen last van rubber-rot.
Beste Walter,
Welkom op het Forum. Ik denk dat jij een van de weinige high-enders bent, die zijn liefde voor Philips niet onder stoelen of banken steekt. De meeste "anderen" geven er alleen maar op af, maar ik vind het leuk dat jij dat niet doet.
Over je AD80652/w8, dit is de schuimrandenvariant van de oorspronkelijke achthoekige AD8065/w8. Later heeft men in eerste instantie de AD80651 gemaakt, een ronde variant van de 8065 maar wel met dezelfde rubber randen. De 80652 is tenslotte gekomen met de o zo kwetsbare foam randen. Ik heb nog één 80651 in de webwinkel, helaas is dit een 4-ohms model. Wat jij nodig hebt is een stel AD80551/w8, óf je koopt een ander setje woofers (bij voorkeur met brede rand, niet de smalle zoals de AD8066 heeft) en je zet die rand over. Het is echt niet zo'n vergezochte oplossing, want het gebeurt heel erg veel. En het lijkt me op korte termijn ook de enige redelijke oplossing, want AD80651's zijn niet dik gezaaid...
Succes en groeten!
[%sig%]
Walther,
Kijk wel goed uit met de vervangende woofer daar de 80652W bij mijn weten een 80 Watt zou moeten kunnen verwerken. De 8065W kan maar 20 Watt verwerken (eerste type, aansluitlippen aan weerszijden van de magneet) tot 30 Watt (laatste type, aansluitingen naast elkaar).
Ik zou je toch een laatste type 8066W8 adviseren, wel een smallere rubber rand maar hij kan wel waarschijnlijk het vermogen aan.
Deze is de eerste opvolger van de 8065Wx, de 80652 is weer van een latere generatie
De versie die je zou kunnen gebruiken heeft dan een brede stofdome in het midden en de aansluitdraden lopen niet meer door de conus heen maar zijn er aan de achterzijde tegenaan gelijmd. Hij heeft echter wel een achtkantig frame in plaats van rond, de schroefgaten zitten wel op de juiste posities.
Marnix
Joop,
De 426's zijn in iedergeval 4 ohm. dus heeft Walter daar niks aan.
Bedankt voor jullie reakties. Ik moet me trouwens even verontschuldigen dat ik op de aangeboden pagina sta, terwijl ik eigenlijk meer een vraag had. In mijn enthousiasme was ik dat even vergeten toen ik de knop indrukte. De 80652W8 zijn inderdaad behoorlijk zware jongens, volgens mij een van de zwaarste 20cm die ze ooit gemaakt hebben. En ook een van de latere (laatste) generaties. Maar ik weet ook zeker dat mijn boxen waar ze uit komen ooit origineel geleverd zijn met rubber rand woofers (volgens mij de smalle). En ze zijn zwart. En hebben inderdaad zo'n grote linnen stofkap. Met de litze achter op de woofercone gelijmd. Aansluitingen naast elkaar op pertinax.
Ik heb nog op het punt gestaan om een set boxen op marktplaats te kopen, met de rubber rand, kasten dumpen en de overige units te bewaren als reserve. Af en toe komen de 489's nog wel eens voorbij. Ook aristona had ze, weliswaar in het zwart ipv met zilveren spreaker sierranden. Ik denk inderdaad dat Marnix met de 8066W8 nog het dichtst bij komt. Dat 8-kantige zal waarschijnlijk wel passen inderdaad. Het nadeel van marktplaats is soms de afstand... en opsturen doe je die kasten ook niet snel. Hoewel, als ik het op mijn heupen krijg ben ik in staat om er voor te gaan rijden. Ik houdt marktplaats in de gaten...
Ik weet nog goed dat toen enkele jaren geleden philips stopte met losse verkoop van units, en ik nog in Eindhoven studeerde, er een klein winkeltje was vlak bij de Hogeschool, wat talloze modellen dumpte voor ongelofelijke prijzen. En denk erom, de Philips units zijn zwaar onderschat door veel mensen. Ik kan je uit mijn High End tijd nog enkele merken noemen die Philips gebruikten, al mocht dat natuurlijk niet hardop gezegd worden... Na enige modificatie waren ze meestal ook niet meer direct te herkennen.
Ik moet eigenlijk de philips folders van de units die ik ook nog ergens heb eens opzoeken. Hier staan ook beperkt parameters in waar ik anderen op dit forum wel eens om zie vragen. Misschien een keer inscannen. Maar dan moet ik een keer de zolder op...
Bdankt in ieder geval voor de reakties. Ik houdt me toch aanbevolen voor de ronde 80652W8 of de rubber variant hiervan (hoe die ook mag heten) of zelfs complete 489-kasten, mocht iemand er nog eens tegenaanlopen.
Groeten, Walter
PS: Thomas, je noemde de 80551/w8, bedoelde je niet toch een setje 80651/w8 met rubber, of is de 80551 een model waar ik helemaal nog nooit van heb gehoord?
Uiteraard bedoelde ik de AD80651, een typfoutje.... Excuus!
[%sig%]
Walter,
Ik heb een setje 489 gescoord met daarin de 80651W8 woofers met rubber randen.
De tweeters waren defect, de woofers en middentoners ok.
De 80651 gaan in m'n zelfbouwset met de 15" woofer, klinken die nog beter.
Af en toe zijn ze dus toch te vinden (deze waren via MP en ik kon ze onderweg nar huis oppikken).
Marnix
Naar mijn smaak is de fijnste passieve speaker van philips, de 468
(drukkast,afgeronde hoeken, 8 ohm, 200/450 watt)
zowel groot of klein volume, klassiek, pop, rock, het klinkt allemaal even lekker
.......
Hallo Freddy,
Ben druk bezig de 4 stuks 468 speakers om te bouwen tot zuilspeakers, 1 heb ik er al klaar, klinken zeer goed en heb echt geen subwoofer meer nodig.
Groet Jeroen.
Walter,
Ik lees net dat je eventueel nog een set 489 speakers met smalle rubber rand zoekt, heb nog een paar staan, heb je intresse, voor 40 euro zijn ze te koop.
Ben al anderhalve maand met iemand aan het ping-pong mailen en nog niks verkocht of concreet iets afgesproken. Heb dan liever dat de speakers naar een liefhebber gaan.
Groet Jeroen.
Hallo,
Ik had even niet meer gekeken, maar ik zie dat er toch nog een aantal mensen hebben gereageerd. Jeroen, ik heb geen idee waar je woont, maar misschien is er iets mogelijk. Als je wilt mailen, verneem ik graag het waar en hoe... Ik hoop dat de woofers nog in optische en technische goede staat zijn. Bedankt alvast. P.S.: Ik zit midden in een verhuis, dus geef me even de tijd voor reaktie.