Naar aanleiding van een vervanging van een defecte middentoner van een 567-box heb ik het defecte exemplaar nog thuis liggen. Wat zijn de mogelijkheden: een enkele reis milieupark of zijn er nog mensen die reparatiemogelijkheden hebben?
Als ik mij niet vergis kun je de middentoners demonteren (conus/spoel losmaken van de magneet). Je kunt dan zelf kijken wat er mee aan de hand is.
Groet
[%sig%]
Dat is leuk π Van de tweeter weet ik zeker dat dat kan, heb het al eens gedaan om ze schoon te maken (die uitvoering zonder het gaasje ervoor). Tsjonge, die was vies!
[%sig%]
OK, bedankt voor de tip! Ik ga zelf aan de slag om te kijken ogf ik iets vind. Misschien zijn er ook hobbyisten onder ons die dit ook (tegen een redelijke vergoeding uiteraard) kunnen doen?
Wie weet..... ik zal mijn reserve mid eens opendraaien, kijken wat ik aantref π
[%sig%]
Hallo
Als de spoel niet verbrand is kan het volgende aan de hand zijn:
Op het punt waar de dikke en dunne draad van de middentoner met elkaar verbonden zijn wil nog wel eens een los contactje voorkomen. Je moet wel natuurlijk de spoel los van de magneet maken. De 2 draadjes zitten aan de binnenkant. De uiteinden even schoon krassen en opnieuw solderen.
Geweldig, wat een uitleg! Ik wil er zo snel mogelijk mee beginnen! Wordt dus vervolgd....
Ik ben al stukgelopen op het verwijderen van de magneet t.o.v. de rest....Nergens schroeven of een andere indicatie....Het enigste wat ik heb kunnen verwijderen was het bovenstuk wat met 3 schroeven is vastgezet maar voor de rest....Nergens schroeven meer! Misschien heeft iemand anders nog ervaring met het demonteren van dit type middentoner?
Ik zal deze vraag trouwens plaatsen in de rubriek "met raad en daad" omdat dit onderwerp daar meer in thuishoort, denk ik....
Hallo Allemaal,
Van het repareren van de woofer en tweeter weet ik niet zoveel.
Maar ik heb net een middentoner van een 567 gerepareerd.
(De tweeter is ongeveer net zo'n verhaal.)
De spoel van de middentoner heeft ongeveer een weerstand van 6 ohm gemeten met een digitale universeel meter.
Als je iets veel groters meet is ie stuk.
Handleiding:
Nodig :
Kruiskop schroevendraaier pozidrive no 2.
Platte schroevendraaier 5 mm.
Pincet met scherpe punt.
Operatie mesje of hobby mesje.
Universeel meter met doorgangs pieper.
Soldeerbout met scherpe punt.
Microscoop of erg goede ogen
Schroef de 4 schroeven in de buitenste rand van de middentoner los.
Wrik de middentoner voorzichtig los door een schroevendraaier onder de rand te schuiven. De middentoner zit een beetje vast door de onderliggende schuimring.
Schrijf op hoe de draden aangesloten zijn. De rode stip is de plus.
Hier zat bij mij groen. De min was een zwarte draad.
Leg de middentoner op een schone tafel.
Zet een streep met een stift (of typex, nagelak als het maar goed zichtbaar is) op de op de magneet, de spoel en de voorkant zodat je straks alls weer op de zelfde manier in elkaar kunt zetten.
Schroef de 3 schroeven los die de kunststof voorkant vasthouden.
Je kunt nu de voorkant er gewoon aftrekken.
De conus en aansluit draden zijn nu zichtbaar.
Door de 2 aansluitdraden iets van de magneet te lichten klikt de conus met de spreekspoel los uit de magnet.
Plak de spleet waar de spoel uit komt af met een aantal stukjes schoon plakband. Het magneetveld in deze spleet is erg groot en trekt alle metaalsplintertjes van je werkbank naar binnen. De kans is groot dat je ze later tegen de spoel hoort krassen als de luidspreker weer in elkaar zit.
Het is nu zoeken naar de onderbreking in de spoel.
Ik gebruik hier een microscoop (10 maal vergroting) een operatie mesje en een universeel meter voor met een doorgangs pieper.
Sluit een ohmmeter (in de piepstand ) aan tussen 1 van de aansluitlipjes van de spoel en het operatie mesje. Je kunt dan tijdens het zoeken rustig door de microscoop blijven kijken.
De draad van de spoel is met lak geisoleerd. Door het mesje er op te zetten en heel licht heen en weer te bewegen snijdt het mes door de lak op het koper. Zo kun je vinden waar de onderbreking is.
De kans is groot dat deze precies op het knikpunt van de ophanging en de spreekspoel zit. Dit is met wat lijm of lak verstevigd maar na 25 jaar was de draad gebroken.
Werk deze draad los met
Soldeer HEEL VOORZICHTIG de draden weer aan elkaar.
Met een hete bout kun je zo door het materiaal van de conus branden.
Als je meter nu een ohm of 6 aanwijst is de spoel weer OK.
Vergeet bij deze meting niet de weerstand van de meetsnoeren er af te trekken.
In elkaar zetten is de omgekeerde volgorde van uit elkaar halen.
Let op dat er geen metaalsplinters in de spleet komen en let op de markeringen die je aangebracht hebt.
Succes.
Cuno
Hoi Cuno,
Bedankt voor een uitvoerige beschrijving! Mocht het Guido niet lukken, dan ben ik altijd bereid even bij hem binnen te wandelen om een helpende hand toe te steken.
Groeten!
[%sig%]
Hoi Happy puppie,
Ik weet niet waar je woont. zo te horen vlak bij Guido.
Ik woon zelf in de buurt van Arnhem.
Als ik daar iemand kan helpen....
Ik heb wel 2 kids dus niet erg veel tijd.
Cuno