Hallo, ik zoek de service documentatie voor mijn N5741 cassettedeck. Er mankeert nu niks aan, maar dat kan natuurlijk veranderen.... Weet iemand misschien of die documentatie gelijk is aan de N2552 of N2554 ?
Die cassettedecks met drie schuifpotmeters zijn identiek , vrijwel.
Volgens mij zijn dit die types met de beruchte doldy-ic's die weleens stuk gaan.
Dan neemt hij bijvoorbeeld niet meer op via 1 kanaal.
Dit is het Nederlandse deck wat bij de labset zat, toch ?
Dan zal de servicedocumentatie van de N2552 waarschijnlijk gelijk zijn... en die is nog wel te krijgen gelukkig.
De N5741 is bij mijn weten het enige cassettedeck dat voor de lab series is gemaakt. Omdat ie later is uitgebracht dan de set van tuner, voorversterker en eindversterker, zijn er volgens mij maar weinig van verkocht (en dus gemaakt). Degene die ik bijvoorbeeld heb heeft serienummer 47. Kan natuurlijk toeval zijn, maar je komt ze ook nooit tegen in advertenties e.d. Is er iemand die weet wat de productie aantallen zijn geweest van de lab series?
Hoi Tubes,
Naar verluid zijn er van de labseries maar 400 sets gebouwd. Er schijnen ook zwarte uitvoeringen van te bestaan. Ik had een 2552 bij mijn labset dus ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van je set. Is het mogelijk dat je er eentje mailt of hier plaatst op het forum? Dank!
AndrΓ©
Zie ik daar nu hetzelfde loopwerk als de N5846? Zo ja, wat is het probleem met het apparaat?
edit: oh, er zijn geen problemen... Naja, van mijn N5846 is een tandwieltje in het loopwerk kapot, maar hier is nog wel aan te komen.
@M.Miller wrote:
Zie ik daar nu hetzelfde loopwerk als de N5846? Zo ja, wat is het probleem met het apparaat?
edit: oh, er zijn geen problemen... Naja, van mijn N5846 is een tandwieltje in het loopwerk kapot, maar hier is nog wel aan te komen.
Al die direct-drive decks hadden hetzelfde loopwerk.
Tandwieltje is bekend, ik heb het in mijn 5758 kapot gehad, en ik kon er niet aan komen. Heb er uiteindelijk een japans wieltje uit een VCR ingezet, was ook van dat zachte kunststof en die werkt nog steeds.
Mmmm. wel een uitdaging om een plaatje te posten.
Dat er maar 400 sets gemaakt zouden zijn kan ik nauwelijks geloven of is dat alleen voor de Nederlandse markt ?
Heb ik in dat geval een waardevolle set dan ?
Hier een drietal foto's van de set:
Dat ziet er best indrukwekkend uit.......... RRRRRRRRrrrrrrrrrrrrrr!!!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
Inderdaad, indrukwekkend!
Ik zie nu het cassettedeck en dat is denk ik wel een bijzondere. Er staat in elk geval het typenummer op, bijpassend in rood. Overigens heb ik het zelfde deck maar dan de 2552, dacht dat alleen het verschil was die metalen oren eraan en zonder de rode type aanduiding.
Hier overigens nog een leuke link:
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT/PHILIPSHFL/HFL.html#
Hoe is het overigens gesteld met de voorversterker? werken alle tiptoetsen nog? De loudness, highfilter en mute? Ik heb een aantal preamps gezien waarbij de tiptoetsen het toch begeven hadden. Gelukkig zijn ze nog wel te maken.
Als de tijd het toelaat komt er in elk geval hier op mfbfreaks.nl een speciale sectie over de labserie, vooral de eindversterker is nog steeds erg in trek gezien de stats op het servicedoc.
AndrΓ©
Hee, leuke site dat vintageknob !
Er staat een foto van de complete set met een 2544 cassettedeck. Dat deck heeft kennelijk ook de juiste breedte van de labserie !
Een speciale sectie over de labserie op mfbfreaks.nl zou geweldig zijn natuurlijk. Een mooie plaats om info uit te wisselen. Nu is het toch een beetje offtopic.
Mijn voorversterker werkt perfect. Wel heb ik alle lampjes vervangen door nieuwe en het hele ding uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Met name de tiptoetsen verdienen wel wat aandacht.
Problematischer was de eindversterker. Ten eerste om eraan te komen :-). Ten tweede zijn de originele Toshiba eindtransistoren niet betrouwbaar. Ik heb ze allemaal vervangen door MJ15024. Ook van de 578 zijn alle lampjes vervangen.
Van tuner, pre en power amp heb ik de service manuals, vandaar dat ik die van het cassettedeck nog zoek. Ik heb inmiddels een manual besteld van de N2552, gewoon via www.doknet.nl
@Tubes wrote:
Mmmm. wel een uitdaging om een plaatje te posten.
Dat er maar 400 sets gemaakt zouden zijn kan ik nauwelijks geloven of is dat alleen voor de Nederlandse markt ?
Heb ik in dat geval een waardevolle set dan ?Hier een drietal foto's van de set:
β mag ik even?
...KWIJL !!!..
zo..dat moest ik even kwijt π π π
wat een mooi spul zeg, echt gaaf! wees er maar zuinig mee
Remi
Goh, hadden ze toen de DVD al? π
Mooi hoor! Enne... wat heb je daar voor speakers aan hangen?
@Zapper wrote:
Mooi hoor! Enne... wat heb je daar voor speakers aan hangen?
=========================
572, 578, 673, 5741, FB825, 963SA
......... dit staat er telkens onder zijn bericht, dus ik neem aan de FB825. Dan heeft hij toch wel een van de beste complete Philips-sets ooit gemaakt!!!!
Met vriendelijke groet,
Ton Wijers
we gaan nu echt offtopic maar voorruit...
In het menu op mfbfreaks.nl heb ik een artikel toegevoegd over een test van de FB8xx serie. Het is deze keer niet in kleur maar toch wel interessant om te lezen. Het staat onder Passie(f) / fb8xx.
Bedankt voor de info over de FB825 speakers !
Hier had ik nog niks over. Het is inderdaad geen verkeerde combinatie, de lab serie met de FB825. De 578 kan zijn vermogen er aardig in kwijt; m.a.w. het kan verschrikkelijk hard spelen.
Voor wat betreft het testoordeel ben ik het ermee eens dat het laag van deze speakers beter gecontroleerd zou kunnen. Ik vond bij aankoop (rond 1988) de middelste (FB820) ook wat beter in balans, maar het uiteindelijk de FB825 gekocht vanwege de fantastische bandtweeters.
Zijn er onder jullie mensen die weten welke typenummer chassis er in de FB825 zitten ?
De tweeter is volgens mij de rt-8 , de middentoner is mij onbekend, de bas luidsprekers zijn twee AD80669/ w15dc (15 ohm, 8") die parallel staan.
Een filterschema zou ook leuk zijn.....
Als er mensen zijn die modificaties kennen (filtering, andere basspeakers), laat het me weten !
In mijn huiskamer worden ze aangestuurd door twee buizeneindversterkers van 12 Watt, hetgeen met dit rendement prima werkt (en beter klinkt dan de 578 uit de labseries) !
greetz, Jos