@Tubes wrote:
...
In mijn huiskamer worden ze aangestuurd door twee buizeneindversterkers van 12 Watt, hetgeen met dit rendement prima werkt (en beter klinkt dan de 578 uit de labseries) !greetz, Jos
Kun je dat "beter klinken" eens toelichten? We dwalen idd af maar ik hoor meer positieve geluiden over buizenversterkers. Eerst dacht ik dat het een soort mode was maar begin me toch serieus af te vragen wat er dan zo goed aan is.
Wat in elk geval veel beter is bij de buizen tov de labset eindversterker is de snelheid. ( steilheid )
Het geluidje is zowieso anders, buizenfreaks vinden het uiteraard beter.
Waar ben je anders buizenfreak voor π
Steilheid?
Dat betekent dat het frequentiebereik waarin ze vermogen kunnen geven groter is. Maar normaal is dat ruim voldoende. Hogere frequenties dan 20 kHz kun je toch niet horen.
Een beetje dikke versterker heeft ook een forse dempingsfaktor, dus wordt de speaker netjes spanningsgestuurd.
Ik vermoed eerder dat het met bepaalde intermodulatievervorming te maken heeft die ontstaat door niet-lineariteit van transistoren (crossover bijv).
Modernere versterkers hebben daar trucs voor om dat op te vangen.
Dubbele voeding/versterker zoals de FA930/931/950/951 hebben.
Volledig offtopic, maar wel leuk !
De keuze voor een buizenversterker maak je in eerste instantie met je oren. Ik heb een hele tijd geleden eens een buizenversterker (bouwpakket) geleend van Amplimo en vergeleken op verschillende speakers met verschillende transistorversterkers. Een buizenversterker klinkt fraaier, meer analoog en laat veel meer detail horen. Dat was reden om zelf een aantal buizenversterkers te bouwen, zie bijvoorbeeld [url] http://www.triodedick.com voor wat fraaie voorbeelden.
Een paar zaken maken het verschil tussen buizen en transistoren:
- harmonische vervorming bij kleine signalen is bij buizen lager dan bij transistoren.
- terugkoppeling is meestal afwezig bij buizenversterkers, waardoor de bandbreedte bepaald wordt door de uitgangstrafo's en dan zo'n 100kHz bedraagt
- buizen(versterkers) produceren alleen even hogere harmonischen in tegenstelling tot transistorversterkers die oneven harmonischen produceren. Even harmonischen klinken beter.
- een buizenversterker in single ended concept is wezenlijk anders dan een transistorversterker.
Bandbreedte of steilheid is m.i. het probleem niet, de powerfets uit de 578 versterker hebben een fT van 4 MHz....
En oja, je kunt tonen boven 20 kHz niet horen en mijn speakers geven ze ook niet weer.... Toch is het zo dat een SACD (met een bandbreedte van 100kHz) behoorlijk aangenamer klinkt dan een CD (20Khz). Doe die test maar eens.