Hallo medefreaks,
Ben er heel lang niet geweest hier, ziek geweest etc en druk op het werk.
Nog steeds werkzaam bij Philips Terneuzen, ja ja.
Misschien is dit wat MFB off topic, het gaat om mijn DFA 888, die heb ik weer terug na jaren lang uitgeleend te hebben aan mijn broer.
Nu blijkt dat de lampjes kapot zijn van de verlichting van de volume knop ring, en de power knop strip erboven, het zijn volgens mij kleine gloeilampjes met een kleur kousje ervover, groen in dit geval, en ik zou graag een manual hebben om te kijken wat voor soort lampjes dit zijn, en de brandspanning.
Ik zoek me de tering naar lampjes, maar vinden ho maar.
Heeft iemand toevallig een service manual liggen op cd of iets dergelijks?
Dat zou heel erg te gek zijn als ik van iemand een kopietje zou kunnen krijgen.
By the way, ik heb mijn MFB spulltjes ook nog steeds, de receiver 684, waar ik nog steeds buislampjes voor moet hebben voor de schaal verlichting van de signaal en tuning meter, en mijn 532 luidsprekers doen het ook nog steeds als vanouds.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen,
Chris.
Ehh buisverlichting ?
Ik heb nog steeds een zooi van die buislampjes liggen.
Een of twee volt hoger dan nodig, maar dan gaan ze lekker lang mee zullen we maar zeggen.
Zo'n dfa versterker heb ik misschien ook nog staan, kan ik effe voor je meten. Ik gok het voorlopig op 6 volt.
Hallo Herman,
Buisverlichting was een verkeerde woordkeuze van mijn kant, het zijn axiale gloeilampjes, buisjes was misschien niet de goede keuze van verwoorden π
Als je zou kunnen meten, heel erg graag, wil mijn ouwe vertrouwde DFA888 weer optimaal krijgen, en verkopen, no way!
Bedankt voor de info tot zover,
Chris
Axiale lampjes, dat bedoel ik ook denk ik. Zeg maar net als een weerstand, met de gloeidraad in het verlengde van de aansluitdraden dus.
Zulke lampjes heb ik er nog een stuk of wat.
gevonden!
Het zijn 3 lampjes in serie, dikke kans dat er maar 1 stuk is.
succes ermee,
Remi
Bedankt voor zover Remy en Herman.
Idd ze staan in serie, en is er misschien maar 1 stuk, een kerstlampjes verhaal, als er 1 stuk is, word het even zoeken.
Ik zie dat de lampjes 12 volt zijn, wat voor spanning is er dan aanwezig? ik ben er nog niet zo goed in om problemen of metingen te verrichten, ik denk 36 volt of meer, maar of ik het goed heb, ikke niet weet, heb het nog niet gemeten eerlijk gezegd, moet de boel nog demonteren en nakijken, kap is er wel al afgeweest, kan er niet zo heel makkelijk bij, die onder de volume knop wel, maar die bij de power knop is lastiger, we klussen rustig verder.
Groeten,
Chris.
leuke Quote! π , heel toepasselijk tegen het eind van het jaar
van de voeding komt 2x 18,5V wissel, dus 37V over de seriekring.
een lampje zou een weerstand hebben van 160 ohm, (12/0,075) dat maakt 616 ohm totaal incl. de twee weerstanden.
de stroom die gaat lopen zal dan iets van 60mA zijn.
over de twee weerstanden valt nu een spanning van bijna 8,2V, zodat er 9,6V op een lampje komt te staan.
maar 60mA x 160 ohm werkt natuurlijk ook: 9,6V
daarom doen ze het zeker ook zo lang, bij mij al 17 jaar de orginele.
het vermogen in de weerstandjes is 0.06*0.06*68=0.2448W , da's net wat hij hebben kan, wie weet is zo'n weerstandje na al die tijd wel doorgefikt ?
Remi
ach de kerstman komt er aan dus even creatief zoeken in de blokker en andere winkels voor de juiste spanning ....
lukt mij altijd....
ook lampjes met pootjes niet aan één kant (dus axiale) ?? Die zie je weinig hoor in kerstbomen π
Je kunt natuurlijk gaan zitten klussen maar dan is het niet origineel meer en dat is wat men meestal wil. Anders kun je nog beter leds pakken, liefst die moderne witte (blauwachtig). Gaan niet zo vlug kapot. π
mmmm ik zal mijn dfa is onderzoeken die heeft ook stukke lampjes en ledjes heb ik zat...
De lampjes kun je ook bij mij bestellen. Ik kan ze wel leveren
Met vriendelijke groet
J. van Schaik