Deze Philips MFB 544's zijn gemodificeerd. Ze hebben nu een veel betere tweeter ( VIFA HT275/2). Ook is het orginele filter voor het mid en en de tweeter eruit gehaald. (Dit filter klopt n.l. alleen theoretisch maar er is nog nooit aan gemeten; weet ik van de ontwerpers van de MFB's) Het nieuwe filter is opgebouwd met kwaliteitsonderdelen die je alleen in de Highend klasse tegenkomt en is d.m.v. vele metingen berekend. Dit geeft een veel rustiger klankbeeld en een betere frequentiekarakteristiek. De binnenbekabeling is vervangen door highend teflon bekabeling. Ook zijn er wat voedingscondensatoren vervangen. De behuizing is zeker voor de leeftijd in redelijke staat. Ik heb er al verschillende gemodificeerd en verkocht. De combinatie van het MFB-laag en het nieuwe filter en tweeter maakt dit echt een topspeaker. (Zeker voor het geld).
Ben natuurlijk wel benieuwd naar wat jij precies hebt gewijzigd.
Heb je versterkers met roll-off filters ?
Oh ja, ze staan ook op speurders zie ik:
[%sig%]
Ik heb er een paar ongemodificeerd te koop !!
Klinken ook lekker en mogen voor de helft weg!!
Ik heb een set gemodificeerd naar de AD5060 en AD0160 (de laatste moet nog even goed ingebouwd ivm diepte)
Zonder iets te veranderen aan de filters klinkt dit al stukken lekkerder. Komt aardig in de buurt van de 532 π (vreemd he?)
Maar zondag gaan we meten, dus wellicht valt er nog wat aan te verdienen.
(ik bedoel qua geluid, ze zijn niet te koop!)
De originele condensatoren in de crossover zijn overigens prima, wellicht kun je er een luchtspoel inzetten dat dat nog wat verbeterd.
Een volgende set ga ik modden met een AD02120 vlakmembraan als midden.
De originele middentoners vind ik echt een misser. Maar over smaak.....
[%sig%]
Bericht bewerkt (13-10-2004 21:09)
Hallo
Eindelijk wat ik zocht voor mijn MFB's! Ik heb de hogetonen in MFB's altijd zwaar ondermaats gevonden vergeleken met andere topspeakers van die tijd. Wat kost zo een modificatie van de 585 mfb eigenlijk ?
grtn
bert
Hmm nou bert de hogetonen van de 532 zijn anders wel goed hoor!
De site van Vifa heb ik weleens zitten bekijken, erg leuke firma dat ze zoveel gegevens online zetten.
Maar ik had ook de mid vervangen. Geloof niet dat dat dooie geluid uit de 0210 aan het filter ligt. Ik denk dat ze chronisch verkouden zijn.. π
Heb wel gemeten aan een 532, en dan is de spanning over de tweeter mooi vlak. Merkwaardig gebruiken ze dit filter ook in de 544, met iets andere waarden volgens het schema maar in de werkelijkheid zit er weet iets anders in.. De karakteristiek van de 140 is niet echt om over naar huis te schrijven, maar de 163 zou beter moeten zijn.
[%sig%]
Bericht bewerkt (13-10-2004 21:12)
Beste mensen,
Gaarne bij het onderwerp van de verkoop blijven aub π Modding details in Zelfbouw!
[%sig%]
Oke, om hier even op terug te komen.
"ik heb er al diverse gemodificeerd en verkocht"
Ik zou graag in contact komen met iemand die er eentje gekocht heeft. Breng zelf de kruiskop schroevendraaier mee π
(hij gaat weer netjes dicht uiteraard)
@Zapper wrote:
Oke, om hier even op terug te komen.
"ik heb er al diverse gemodificeerd en verkocht"
Ik zou graag in contact komen met iemand die er eentje gekocht heeft. Breng zelf de kruiskop schroevendraaier mee π
(hij gaat weer netjes dicht uiteraard)
zapper,
hier ooit nog wat op gehoord?
Nee.
Ach, het is niet zo moeilijk en geheimzinnig, maar om de zaak goed afgestemd te krijgen wel. Maar daar vinden we wel wat op π
Ik laat mijn bevindingen gewoon weten... En bij een 544 is de tweeter een kwestie van een moderne uitzoeken die erin past (diepte!!) qua gevoeligheid aansluit en de versterker wijzigen (condensator in de terugkoppeling verkleinen) dan heb je een heel aardig geluid.
Maar, een goeie originele klinkt in een 544 ook best goed.