Hallo,
Nog even ter info voor de geïntresseerden.
In de 15 jaar (1986 - 1999) dat de Blue Box is geproduceerd, hebben alle RCD's (Ribbon Compact Driver) de kast gezien.
De eerste was de Philips-clone (RSQ8P) namelijk de SA 8520
(die waarschijnlijk ook in de Blue Boxen zit van de TS, als ze geen tussentijdse update hebben gehad),
daarna gevolgd door de SA 8525, SA 8526 en door de laatste ribbon telg de SA 8535.
Hier de specs van alle SA RCD's nog eens op een rijtje.
(let op de verschillen in gewicht en belastbaarheid)
Nog wat kijkvoer:
Voorkant SA 8520 RCD (clone van de Philips RSQ8P)
Achterkant SA 8520 RCD
Mochten de drivers defect zijn van de door de TS eerder genoemde Blue Boxen,
dan heeft een kennis van mij nog een setje liggen (foto's zijn namelijk van zijn SA 8520's).
Greetz Webbie...
zijn die gelijk aan de RSQ8P van Philips???
Hallo Zapper,
Onderstaand is wat ik er van weet.
It was originally manufactured by Philips in Dendermonde, Belgium. Philips have stopped making them. Philips have sold the licence and manufacturing equipment to the Italian company ATD, which will hopefully start to manufacture them again sometime, although I have my doubts.
Stage Accompany makes a variation of models for professional use, based on the original Philips design. The SA8520 is more or less a direct copy of the RSQ8P. The largest version SA8535 features a very large neodymium magnet that yields a sensitivity of 103 dB. Horn loading increases it to an astonishing 107 dB. All in all, the SA8535's specs by far exceed any compression driver. Its sound quality is very close to that of the Philips RSQ8P.
In mijn vorige post heb ik een link gegeven naar de technische gegevens van alle SA RCD's.
In hoeverre de gegevens overeenkomen van de Philips en SA 8520 weet ik zo gauw niet, daar ik niet de gegevens ken van de Philips ribbon.
Ik vraag het nog even na bij SA hoe het precies zit en post het zo gauw mogelijk even weer.
Greetz Webbie...
Hallo,
Net even gechecked bij SA, de eerder geposte "quote" van mij blijkt juist.
De eerder geposte SA 8520 foto's zijn van het allereerste type SA 8520. Staan dus het dichts bij de Philips unit.
Naderhand is er nog een modificatie geweest, de tweede versie had een voorplaat uit een stuk (zoals de hieronder afgebeelde SA 8526, alleen dan een maatje kleiner).
De Philps RSQ8P
De SA 8526 RCD (actief gekoeld), een van de latere opvolgers van de SA 8520.
Linker rode cirkeltje geeft de plaats aan waar de paspennen komen voor de hoorn (overigens werkt de RCD ook zonder hoorn)
en het tweede cirkeltje geeft de plaats aan waar de actieve koeling op aangesloten komt (om de belastbaarheid nog een stukje te verhogen).
Overigens klinken alle SA RCD's overweldigend.
De SA's hebben twee grote voordelen t.o.v. de Philips ribbon's, namelijk de belastbaarheid en het rendement.
Belastbaarheid SA 8520, 30w/500w
Belastbaarheid alle andere SA RCD's, 60w/1000w
Natuurlijk inherent aan ribbon's hebben ook de SA's last van de vrij kleine verticale afstraalhoek,
waarvan overigens de SA 8520 het minste last van heeft.
De SA's zijn tweede hands ook een stuk betaalbaarder, setje RCD's ligt zo tussen de 150,- á 300,- euro
én er zijn nog diafragma's te verkrijgen bij SA, mocht er ooit eentje de geest geven.
Greetz Webbie...