Goed bod gevraagd op deze steeds zeldzamer wordende middentoner,oa te gebruiken voor de laatste types 544érs en de 567
kan verzonden worden, dan + 5,25 verzendkosten
Hoi F,
Wat is eigenlijk het verschil van deze middentoner ten opzichte van de 0210/sq8? Ik wist niet dat in de 544 meedere types midrangers hebben gezeten.
Groeten,
[%sig%]
Hoi Thomas,
In de eerste types 544 zat de 210 met een kartonkleurige paieren conus. (in de types met de hogetonenregeling achterop)
de 211 is de opvolger van de 210 met een conus van kunststof die in de latere 544 series werden gebruikt
Wat mij wel opviel, heb een aantal 544 ers gehad was dat de allerlaatsten, dus door philips geheel gestript (geen hogetonenregeling, geen spanningskeuze, geen aan- en uit en een vast netsnoer) nar mijn smaak het beste klonken
Wat is jouw ervaring, (en die der andere freaks)?
mvg
Freddy
Hoi Freddy,
Nu je het zegt, ik heb van beide soorten een set, maar eentje staat nog niet bij me thuis dus ik heb nog geen vergelijkend warenonderzoek kunnen doen 🙂
Wel is me inderdaad al het verschil in kleur van de conus van de midrangers opgevallen, maar ik wees dit toe aan invloed van zonlicht... Had niet even verder nagedacht om te bedenken dat het wel eens een andere speaker zou kunnen zijn.
Wel weet ik van het verschil in tweeter af, je hebt de tweeter-met-metaalgaasje en de tweeter-met-roostertje (zogenaamde kattenoog). Binnenkort wil ik hiervan wat close-up foto's gaan maken en deze bij de 544 documentatie plaatsen.
Welke beter klinkt, ook dat heb ik nog niet aan den lijven mogen ondervinden (en dat noemt zich dan freak....) Maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld die hogetoon regeling ook wel wat invloed kan hebben gehad op het totale geluidsbeeld.
Verder kan het natuurlijk zijn dat je boxen hebt gehad die beter en minder goed waren ingesteld kwa ruststroom en feedbackinstelling....
Maar om even bij het onderwerp te blijven: Succes met de verkoop! Ik heb zelf nog genoeg reserve materiaal liggen (mids en tweeters) dus ben even voorzien!
Groeten!
[%sig%]
hallo Thomas,
nog meer varianten werden toegepast op de laatste series 544ers op het tweetergebied.
ook de 0161 werd ingezet (3 puntsbevestiging) de 0162 en in de laatsten die ik had (de meest "kale" versie, zat de 0163 gemonteerd
de zwaarste en naar mijn bescheiden mening bestklinkende tweeter die philips maakte...
die werd in die tijd trouwens ok plenty toegepast in de normale acoustische boxen van Philips
mvg
Freddy
Hallo Freddy,
Ik heb interesse in 2 middentoners, maar ik zou niet weten wat ik er voor zou moeten bieden. Heb je misschien een bodemprijs???
groeten,
Tim
Heren,
Philips heeft volgens mij de nummers diverse keren aangepast
omdat ze het productie process van de luidspreker aangepast hebben.
Dit kan zijn omdat de speaker goedkoper (sneller) geproduceerd kon worden of een makkelijker danwel schoner process gevolgd kon worden.
Het hoeft dus niet in eerste instantie te betekenen dat ze "beter" zijn.
Het is uiteraard waar dat Philips in de loop der tijden de serienummers van de dome tweeters liet oplopen; in de kleinere speakers de 0140, later de 0141. In de grotere de 0160, gevolgd door de 0161,0162,0163.
Het is niet zo -zoals de heer Walters suggereert - dat het puur om andere serienummers gaat; de gevoeligheid, klankspreiding, freq bereik en belastbaarheid werd met de oplopende nummers steeds beter. De 0163 was de beste, en werd ook in navolging in de 58..mfb series ingezet; wel met een vierkant frontje en in 15 ohms uitvoering.
mvg
F. Thalen