Off-topic FA960

Meldingen
Alles wissen

Off-topic FA960

32 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
1,846 Bekeken
(@martin)
Trusted Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Als iemand nog ergens een FA960 te koop weet dan hou ik me aanbevolen, ik heb nog niet genoeg Philips spullen.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Topic starter  

Martin,

Ik zag gisteren op marktplaats zijn kleine broertje staan voor een habbekrats.
Typenummer weet ik even niet.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

even voor de duidelijkheid, het kleine broertje is de FA860, die heb ik niet
op Martkplaats gevonden. Ik zie wel een 890, die is van latere datum en bovendien heb ik die reeds...

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Martin,

Dit is de advertentie met (volgens mij) de 860.
40 eurootjes, zowaar een koopje.

Jan Scherps.

En nee, ik ben niet zelf de verkopende partij.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Heren, wat is er zo bijzonder aan een FA 960? Wat mag zo'n apparaat nog tweedehands (in goede staat) kosten? Zijn de lampjes van deze serie makkelijk te vervangen want die gaan nogal vaak kapot heb ik begrepen. Is een FA 960 veel beter als een FA 951? Wie kan mij wat meer vertellen over een FA 951 en een FA 960. Ik heb zelf een FA 931 en ben erg tevreden over dit apparaat. Vooral met MFB speakertjes erop.

Jan

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Op zich is de fa960 niet extreem bijzonder. Maar hij heeft wel een riant uitgangsvermogen van 2x115 watt RMS aan 8 ohm, mag tot 2 ohm belast worden en werd in diverse tests heel goed getest. Alleen de MC ingang ruiste nogal (maar och, wie heeft er nou nog een draaitafel met MC element).

Verder vond ikzelf dat de versteker erg mooi was. Lekker strak vormgegeven. En ja, de lampjes sneuvelden regelmatig bij mij. Volgens mij omdat er over de lampjes blauwe kapjes geschoven waren waardoor ze te warm werden.

MFB speakers zou ik er niet op aansluiten. Da's dan weer zonde van al die mooie watts. Dan kan je beter in een goede klasse A voortrap investeren.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

de topversterker uit de 900 serie was de 950 en niet de 951, even voor de duidelijkheid. Wel vreemd maar het is niet anders...

verder ja de FA960, wat mag die kosten, geen idee, vind er eerst maar eens 1. Het is het jaren 80 vlaggeschip van Philips (made by Marantz) en het lijkt me een goed apparaat. Zonder AB dus ja dat is dan effe klote.

Ik heb zelf de FA880 en FA890 (de laatste met AB) en daarin is het vervangen van de lampjes wel redelijk goed te doen als je een beetje handig bent. Ik schat dat dat bij de FA960 op dezelfde manier gaat.

MFBs op een FA931 hmm dat is niet zo elegant natuurlijk. Maar goed de FA931 an sich is een goede versterker, mijn ouders hebben dat apparaat (met Vifa Gamma luidsprekers) en daar kan ik het wel mee.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

MFB speakers (mfb 544) klinken echt perfect op een FA 931. Wat voegt een FA 951 toe aan de geluidskwaliteit als ik MFB speakers wil aansluiten? Of heeft dit echt geen zin? Wat is dan nog meer een goede versterker voor MFB 544 als ik eens wat anders wil proberen. Ik heb al een keer de DFA 888 en de CDD 882 aangesloten maar dat klinkt lang niet zo mooi als de FA931 (persoonlijk!!). Wie heeft er suggesties. Ik begrijp wel dat ik niks heb an een FA960 als ik MFB ga aansluiten. Klinkt een FA931 (met IXDA) even goed als en FA 911 (goedkoopste versterker) als ik de MFB speakers gebruik? Ik wil gewoon mijn MFB speakers gebruiken want hier ben ik helemaal verliefd op!!!

Jan van der Meer

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

een willekeurige (bij voorkeur high-end) voorversterker is wat U zoekt.

Waarom houdt U zich bezig met het aansluiten van geintegreerde versterkers op MFB boxen?

Orienteren op FA960 etc als U al een veel modernere FA931 (o.a. met AB) hebt lijkt me trouwens niet echt zinvol.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Ik gebruik een geintegreerde versterker omdat mfb speakers prima klinken op deze versterkers. Ik zou op zich wel een keer een mfb voorversterker willen proberen maar vindt maar eens een exemplaar in nieuwstaat. Vaak is het allemaal beschadigd en in belabberde staat. Verder moet ik zeggen dat de 9.. serie van Philips een uitstekende serie is geweest. Ik heb zelfs nog de pick-up 930 van Philips en dit is echt een prima apparaat al denk ik dat het NIET door Philips is gemaakt. En ik gebruik ook nog veel DCC en dan is de 9.. serie ook nog eens een mooie serie.

Groeten,

Jan van der Meer

BeantwoordenCiteren
(@martin)
Trusted Member

inderdaad de 9.. serie is een mooie serie.

Moet de MFB voorversterker perse Philips zijn? Ik gebruik bijv. een Onkyo P3090 voorversterker bij de 541's. Een goeie Philips voorversterker lijkt me een moeilijke zaak, al is een goeie 270/280 wel up to standard.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Niet perse.

Zelf gebruik ik een Yamaha natural sound voorversterker. Doet het prima.
Soms op feestjes oid hang ik een minidisc of cd speler direct aan de ingang van de speakers. Werkt ook als een speer. Als je maar een paar volt hebt.
Dus koptelefoonuitgang van een versterker mag ook.

Jan Scherps

BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member

Jan van der MEer,

Je zegt dat MFB voorversterkers vaak in belabberde staat zijn... Maar die MFB's zelf dan? Die slijten meer dan een voorversterker.....
Maar om kort te zijn: elke voorversterker voldoet..... evenals de uitgang van een equalizer.... Ik moet ze nog altijd eens aan mijn Behringer MX2004a studiotafel hangen...

Greetz!

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Ik moet zeggen dat ik nog weinig MFB speakers gehad heb die versleten waren! Ze doen het nog perfect! Dat is ook het knappe van Philips, ze maken (maakten) apparatuur wat technisch gewoon perfect is. Mijn 544 speakertjes zien er perfect uit en het geluid is om te smullen. En dan hebben we het over speakertjes uit 1978! Dat is gewoon kwaliteit! Ik bedoel alleen maar dat er nog heel weinig oude versterkers zijn die nog in NIEUWSTAAT zijn. En dat is met die MFB speakers wel anders!

Groetjes,

Jan

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Topic starter  

Ik ben de (ERG) trotse bezitter van een 22RH270. Gekocht voor 40 eurootjes meende ik.

In nieuwstaat, geen krasje op de lak, alleen wat plakbandresten onder een bepaalde schakelaar. Even poetsen, weg.

Daarvoor gebruikte ik een Pioneer SA508, werkte ook maar het hoog was niet rustig en het middengebied klonk dood. Ook een Marantz Special Edition versterker klonk niet zoals het moest.

In mijn ogen is het doodzonde om aan zulke goede speakers een geintegreerde versterker te hangen.

Op dit moment draai ik met een Yamaha Natural Sound CT-410 tuner, philips 270 voorversterker, zelfbouw 2x OM931 eindversterker op 2 zelfbouwspeakers (philips woofertjes van 16cm en visaton sc-5 tweeter).

De MFB's staan te rusten in een hoek (schaam me dood hoor :-)).

Alles natuurlijk verbinden met goede speakerkabel (Intertechnik Silver Line) en deugelijke interlinks (gebouwd uit stevige vergulde tulp pluggen en RG62 kabel (93 ohms coax)).

Eenmaal een voorversterker gewend, nooit weer anders πŸ™‚

En nu toch morgenvroeg mijn MFB's weer aansluiten. Mijn zelfbouw project moet ook weer eens een duw in de rug hebben, er ligt genoeg speaker materiaal hier ondertussen... (12" MFB woofertjes, AD12100/MFB .. in nieuwstaat *kwijl*)

Voorversterkte Groeten,

Arend

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: