@tda wrote:
Ik heb zo snel geen optische kabel, kan er ook een gewone tulpplug kabel tussen de in en uit van het dac en het loopwerk?
Sommige audiofielen beweren dat er verlies optreedt bij het omzetten ven een optisch digitaal signaal naar een elektrisch/galvanisch en andersom. Wellicht dat dit gebeurt in goedkopere apparaten maar ik kan me niet indenken dat zoiets in Marantz of Philips apparatuur zou gebeuren. Het zijn speciaal door Sony en Philips ontwikkelde STANDAARD TTL-IC's (zie de naam van digitale aansluitingin: S/PDIF wat staat voor SONY/PHILIPS Digital InterFace). De TOSLINK (glasvezel) aansluitingen/connectors zijn volgens mij door Toshiba ontwikkeld, vandaar ook de naam TOSlink anders zouden ze namelijk MARlink ofzo heten LOL. Voor de omzetting van een lichtsignaal naar elektrische pulsen (en andersom) worden ook STANDAARD IC's gebruikt. Het lijkt mij in ieder geval ONZIN dat er verlies op zou treden zoals sommigen beweren. Om een lang verhaal kort te maken, het maakt geen bal uit of je apparatuur nu via een glasvezel of coax verbindt. Het gaat hier tenslotte niet om een KPN-centrale of zo waar "een beetje meer" bandbreedte vereist is... π
Groetjes. π