Ruil: Jouw MFB voor...

Meldingen
Alles wissen

Ruil: Jouw MFB voor Philips brochures 1979-nu

14 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
661 Bekeken
(@hanss)
Active Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Hallo,

Omdat mijn huidige versterker kuren vertoont (zie onderaan dit bericht) ben ik aan het orienteren voor een nieuwe installatie (versterker/boxen). Ik ben altijd gecharmeerd geweest van het MFB concept. Nu wordt MFB ook wel aangeboden op Marktplaats, maar ik heb de indruk dat dezelfde apparatuur steeds opnieuw wordt aangeboden, waarschijnlijk omdat er iets mis mee is.

Mijn voorstel is het volgende: ik zoek een paar MFB boxen in prima staat. Evt incl bijbehorende voorversterker/receiver, waarbij ik een CD speler kan aansluiten.

En als ruil heb ik het volgende (al doet dit wel pijn aan mijn hart):
Oude Philips brochures:
- voorjaar 1979*
- najaar 1979*
- 1981* (krant-model, vrij zeldzaam)
- 1981*
- 1983*
- 1983 Brochure met eerste Philips CD spelers (modellen 100, 200 en 300)
- Brochure over Philips Racksystemen
- Audi 1985/1986 (engelstalig)
- HIFI 1986/1987 (duits)
- 1993/1994
- 1994/1995
- 1995
- 1996/1997
- 1997/1998
- 1998/1999
- 2001/2002
*) brochure met oa. MFB boxen

Meeste zijn voorzien van technische specs en vaak ook de (bruto) prijslijsten. De oudste bevat ook de fameuze laboratory series.

Zelf ben ik niet technisch aangelegd. Dus met boxen met mankementen maak je me niet blij.

Groeten,
Hans
(veldhoven)

PS. OK ik doe er iets extra's bij: de versterker. Het betreft een Philips FA960 (made in Japan, vermoedelijk bij Marantz). Vermogen is royaal boven de 2x100 watt. Deze versterker heeft in die zin kuren, dat alleen de CD ingang zonder probemen is. Mogelijk doet contactspray al wonderen, maar, nogmaals, ik ben niet technisch. De versterker weegt trouwens 17kg.

[%sig%]

Bericht bewerkt (29-04-2004 18:12)

Citeren
(@herman)
Famed Member

Je mag natuurlijk altijd de folders eerst inscannen zodat je e.e.a. nog kunt nazoeken. ( da's voor de site trouwens ook handig : mailen !! )

Wacht in elk geval op een aanbieding waarbij "garantie" op de boxen gegeven wordt zou ik zeggen !

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@hanss)
Active Member
Topic starter  

Herman,

Leuk plan. Het zijn ruim 3000 pagina's. Scan jij ? πŸ˜‰

Groet,
Hans

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Hans,

Kan ik je helpen met een set 586 MFB speakers, in combinatie met een hele mooie aristona set , de brede uitvoering van de miniset ? ( ben zelf wel gecharmeerd van die 960 )
Alles is wel zilver, en de 586 boxen zijn nog even zonder stof-frontjes.

Opties mbt zwarte apparatuur zijn iets mider aanwezig, maar bespreekbaar.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@hanss)
Active Member
Topic starter  

Herman,

Mijn voorkeur gaat uit naar de kleinere modellen MFB. Jouw aanbod voldoet hieraan. De 586 staan inderdaad uitgebreid in de brochures. Met de Aristona set ben ik ook akkoord.

We moeten off-line (dwz buiten dit forum) deze deal even verder afronden. Kan jij mijn email-adres vinden?

Groeten,
Hans

[%sig%]

Bericht bewerkt (30-04-2004 21:52)

BeantwoordenCiteren
(@bikemouse)
Eminent Member

PS. OK ik doe er iets extra's bij: de versterker. Het betreft een Philips FA960 (made in Japan, vermoedelijk bij Marantz). Vermogen is royaal boven de 2x100 watt. Deze versterker heeft in die zin kuren, dat alleen de CD ingang zonder probemen is. Mogelijk doet contactspray al wonderen, maar, nogmaals, ik ben niet technisch. De versterker weegt trouwens 17kg.

ff een vraagje fa960 is dit een typefoutje d8 dat ik met mijn fa950 het zwaarste model heb. kan hem ook nergens in de folders vinden zou je er iets meer over kunnen vertellen, als het een echte fa960 is ben ik wel eens benieuwd. kan wel vertellen dat de fa950 2x125Wcont. 2x300Wmax 8ohm en 2x430Wmax 4 ohm aan de uitgangen levert, wat genoeg is voor mijn zolder slaap/leef-kamer. (en toch klinken de 2x532 mooier)

Groetjes,

bikemouse

BeantwoordenCiteren
(@hanss)
Active Member
Topic starter  

Het is geen typefout. Het is echt de FA-960. Maar ik begrijp wel het misverstand, want mijn broer heeft de FA950. Die komt uit de 900-serie uit de jaren 90. De FA-960 komt uit plm 1987. Het model dat hieronder komt was de FA-860. Qua vermogen zijn de FA-950 en -960 vergelijkbaar.
Het was idd de zwaartste uit die tijd. Heeft ook zeer positieve reviews gehad, met name in duitse magazines. Was eerst alleen in Duitsland leverbaar (waar ik hem ook gekocht had, ik woonde in Hamburg toendertijd). Pas na 2 of 3 jaar was ie ook in Nederland verkrijgbaar, maar slechts een erg korte periode. In de testrapporten wordt melding gemaakt van hogere vermogens dan opgegeven door Philips.

De versterker heeft al die jaren MOA Pillars aangestuurd. Een overtuigende combinatie.

[%sig%]

Bericht bewerkt (01-05-2004 12:52)

BeantwoordenCiteren
(@bikemouse)
Eminent Member

bedankt voor de reactie heb ik weer iets bijgeleerd zover had ik niet terug gekeken in mijn documentatie. is wel een beetje dom van philips (als ik dat zo mag zeggen) want zo haal je typenummers door elkaar die helemaal niet uit dezelfde reeks komen.

terugkomend op jouw vraag een mfb installatie, daar kan ik je helaas niet aan helpen ik ben wel trotse bezitter van 1 set 532 maar die doe ik echt niet weg. als jij zelf een set weet te bemachtigen zul je hem ook niet meer zo makkelijk weg doen want het is gewoon geweldig spul!!!!

groetjes,

Bikemouse

BeantwoordenCiteren
(@hanss)
Active Member
Topic starter  

Bikemouse,
Zoals je kunt opmaken uit het bericht van Herman heb ik een aanbod van MFB586. En die ken ik...uit de folders. Ziet er mooi en redelijk compact uit.

Ik ben niet op de hoogte van verschillen in geluidskwaliteit van de diverse MFB typen. Het enige wat ik wel eens lees is dat model 541 erg hoog wordt gewaardeerd. Wat zijn de MFB toppers volgens jullie?

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

541 ipv 586 is ook een mogelijkheid !

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

Bikemouse over de zwaarste versterker gesproken, de FA960 weegt meer dan 15 kilo en de FA950 weegt 10 kilo dus je kunt wel nagaan wat de FA960 voor bakbeest was. De FA960 was Philips' enige echte topper in het CD tijdperk.

BeantwoordenCiteren
(@hanss)
Active Member
Topic starter  

Tja, nou weet ik het idd niet meer πŸ˜‰

Als mijn wensen zijn:
1. zo goed mogelijk geluid uit een compact ontwerp, en
2. minimale risico's van technische problemen (condensatoren, schakelaars, whatever...)

Welk model heeft dan de voorkeur: de 586 of de 541?

Graag reactie vanuit de lezerskring van dit forum

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Je mag ze beide op zicht ? !

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@basemaster)
Estimable Member

Hans

niemand kan jou voorkauwen wat de best klinkende MFB is in jouw specifieke luisteromgeving. Persoonlijke smaak, akoestiek en andere zaken kunnen nu eenmaal niet goed worden ingeschat dus er zit niks anders op dan dat je de 541 en de 586 eens beide gaat testen.

Wees er op voorbereid dat de verschillen groot zijn, vantevoren is echter niet aan te geven welk type bij jou het meest in de smaak valt.

Na afloop verkoop je de set die niet door de keuring heenkwam. Hopelijk zijn dat dan niet beide sets...

Persoonlijke luistertests zijn het enige wat telt in het algemeen en dus ook ingeval van MFB's.

Mijn ervaring met MFBs is dat je de 541 makkelijk kan scoren dus die moet je dan sowieso even testen, dan de 544, die vind je mogelijk te groot maar is wel goed verkijgbaar, dan de 585 en dan de 586.

Risico's met de techniek heb je denk ik met alle modellen wel, de 58x serie is nieuwer dan de 54x serie en daarom wellicht te prefereren. Het is wel allemaal ouwe meuk natuurlijk... gelukkig meestal nog wel vrij goed.

Als je geen risisco's met de techniek wilt lopen zul je wellicht naar iets anders dan MFB moeten uitkijken.

groeten

Martin

BeantwoordenCiteren
Deel: