Sony MHC-7900

Meldingen
Alles wissen

Sony MHC-7900

12 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
652 Bekeken
(@michel)
Eminent Member
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter  

Beste MFB'ers,

Misschien even schrikken, het S-woord in deze rubriek, maar lees toch even verder als je jouw Philips MFB's aan wil sturen met 1 van de betere moderne voorversterkers.

Zoals bekend mag zijn horen bij de MHC7900 set twee actieve MFBspeakers (een tijd terug al toegelicht in een andere rubriek hiero). Sony heeft de fout gemaakt iets te besparen op de kwaliteit van de electrostatische hoogweergevers in deze speakers, welke simpelweg de geest hebben gegeven en niet meer leverbaar zijn. Gelet op de uitmuntende laagweergave (met basreflexpoort) ga ik tzt. de speakers tot actieve subwoofer ombouwen.

Inmiddels zelf een homecinema met rondom MFB's staan (lekkurrr)... en heb dus de Sonyset (zonder speakers) over en nu dus te koop. Hij staat nog niet op marktplaats, omdat hier ongetwijfeld wel iemand is die naar zoiets op zoek is πŸ™‚

Het hart van de losse componentenset (22.5 cm breed en naast elkaar of op elkaar plaats baar) is een AV-(voor)versterker. Voor de hoofdkanalen cinch pre-out (+ geschakelde 220v) en voor de dolby-prologic en andere DSP instellingen voorzien van ingebouwde versterkers van 15W rms (tbv center en surroundspeakers). Door de DSP CDX-2705 chip kan je de aansturing van de main en surroundspeakers werkelijk op allerlei wijzen aanpassen . Van de bekende 'mfb knopjes' tot een dynamische compressor, actieve equalizing (AI) etc. (alles te overbruggen met een 'direct'-schakeling). Naast de gebruikelijke audio in/uitgangen zitten er twee video/audio ingangen en een monitor-out op.
Verder zit er een 1 bit cdspeler (voorzien van toslink), dubbel-autoreverse cassettedeck (nauwelijks gebruikt) en een am/fm tuner met zendernaamweergave bij (tevens timer).
Vrijwel de gehele set is volledig electronisch bedienbaar (incl motor controlled volumeregeling) met de bijgeleverde systeemafstandsbediening.

Omdat ik geen verzamelaar ben van ongebruikte audio spullen doe ik met een beetje pijn in mn hart deze 'toren' van de hand.
De vraagprijs is Γ’β€šΒ¬ 250 (nieuwprijs destijds met speakers F 3500,00... dus wel reeel denk ik).

Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ik heb een aantal MFB boxen en ben op zoek naar een moderne tuner versterker/homecinema met afstand bediening. Je schreef dat je reeds in het bezit was van z'n installatie. Ik zou het volgende willen vragen;
Wat voor een set is dit? en zijn de mfb-aansluitingen beschikbaar?
(ik heb begrepen dat bij de huidige versterkers de luidsprekers tweedraads worden aangestuurd en dat bij de mfb speakers er een gemeenschapelijke massa draad is.)

BeantwoordenCiteren
(@mutje)
Trusted Member

Hallo Jaap,

Je kunt het beste op zoek gaan naar een dolby digital voorversterker.
Die heeft voorversterkte uitgangen met tulp-pluggen en kun je eenvoudig aansluiten op mfb-speakers.

We raken wel een beetje off-topic trouwens, sorry Michel.

gr. Mutje

BeantwoordenCiteren
(@michel)
Eminent Member
Topic starter  

Hoi Jaap,

Was door de jaarwisseling even van de aardbol afgealcoholiseerd :))... en off-topic, Mutje, dat is toch een beetje de charme van dit forum!

Maar om even terug te komen op de vraag, ik stuur mn MFB's nu aan met een JVC TH-A75R home-cinema, en ze hangen aan versterkte uitgangen. Ik heb de ingangsgevoeligheid van mn speakers op de hoogste stand staan en het werkt prima. Ik weet dat dolby digital voorversterkers er wel zijn, maar die zijn kwa prijs zo buiten proporties, dat ik gekozen heb voor deze all-in-one oplossing (overigens geen verkeerde keuze want dit apparaat is waanzinnig). Ik heb softwarematig 'large'speakers ingesteld, waardoor de bijgeleverde subwoofer (voor het .1 kanaal) ook alleen maar werkt voor de sub effects welke apart gedecodeerd zijn in DD en DTS signaal.
Ik ben dus zeer tevreden (ik heb overigens 587 voor front en 585 voor rearspeakers).
Mocht je schrikken van de prijs, dan kan je natuurlijk altijd nog mn sonysetje aanschaffen. Minder home cinema functionaliteit maar wel perfecte voorversterkeruitgang voor je mainspeakers en remote en.... ach lees maar boven.

He succes met je MFB's anyway!

Michel

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Off-topic zou ik dit allesbehalve noemen... Bedankt voor de info Michel!

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Michel,

Betekent bovenstaand relaas dat je de bijgeleverde subwoofer gebruikt naast de 587 en 585?

Groet,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@michel)
Eminent Member
Topic starter  

Precies! dat kan niet anders, want voor de echte sub effecten (het .1 kanaal) heb je m echt nodig. Die gaan nl niet naar de andere kanalen. Das ik ook goed hoorbaar in de DTS en DD demo's die veelal vooraf aan een film gaan. Bij normaal audio gebruik doet ie verders niks, omdat ie softwarematig weet dat ik 'large'speakers gebruik.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Michel,

Waarom gebruik je hier geen MFB voor?

(Of heb je er geen meer in voorraad?)

Groet,

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@michel)
Eminent Member
Topic starter  

Rudy,

Thx 4 reply.

Teneerste heb ik er geen MFB meer over, zo ja, dan zou ik m moeten modificeren zodat ie altijd aan staat, want signaal kan soms minutenlang wegblijven... en als laatste, er zit een waanzinnige subwoofer bij de JVC set die 100w rms krijgt toegediend. De subtonen die eruit komen zijn overweldigend. Ik vraag me af of een mfb dat wel zou lukken.....

BeantwoordenCiteren
(@mutje)
Trusted Member

Daar kon je wel eens gelijk in hebben, Michel, want een moderne sub is gemaakt voor vette effecten met een flinke geluidsdruk weer te geven.
Daarom zit er meestal een vrij zware versterker in en een woofer die een flinke uitslag kan maken, en bijna altijd een basreflexpoort.
Een mfb is gemaakt om de bas zo strak mogelijk en zeer natuurgetrouw uit de speaker te laten komen, maar dit is voor een LFE of .1 kanaal niet zo belangrijk als bij muziek.

Ik gebruik zelf een dts versterker van onkyo, die heeft een behoorlijk uitgangsvermogen (5x105 watt bij 8 ohm) maar deze heeft ook voor alle kanalen een voorversterkte uitgang. Normaal gesproken gebruik ik hiervoor geen mfb speakers maar voor front 2x final 0.3, rear 2x kef q55.2 en center phonar camparo 4p. En een sony sub van 130 watt, deze wil ik nog een keer vervangen door een betere.
Ik heb al eens mfb speakers op een paar kanalen gebruikt via de voorversterkte uitgang, maar nog niet op alle uitgangen tegelijk.
Moet ik toch een keer proberen......

gr. Mutje

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Hallo Michel,
bedankt voor je schrijven. Ik heb er niet zo veel verstand van. Je bedoelt met "voorversterkte uitgangen" dat de speakers een op een aan de normale speaker uitgang van de tuner/versterker zijn aangesloten.

gr Jaap

BeantwoordenCiteren
(@michel)
Eminent Member
Topic starter  

Ik heb mn MFB's inderdaad aan versterkte uitgangen hangen (die geven max. 30w rms, en dat is voldoende voor de standaard bijgeleverde satellietspeakertjes en mn MFB's draaien er natuurlijk ook met gemakkie op).

Tja, en dat subverhaal, inderdaad een grote speaker (hoe groot weet ik ffies niet) in een basreflex constructie... hoor de wind waait door mn kamer noem ik het wel eens :))

Overigens heb ik wel softwarematig de fase omgedraaid (als je zo'n elctronische trucendoos hebt moet je m ook gebruiken, toch?) en dat klonk net ffies wat beter in combinatie met mm MFB main en rear speakers.

BeantwoordenCiteren
Deel: