@Annihilism wrote:
Tjsah, het ligt er ook aan in wat voor prijsklasse je wilt gaan zitten...
Beneden de 300 euro per set kom bij de meeste merken (Infinity Yamaha Eltax Magnat) niet op de betere series uit....
Ik heb zelf een setje Infinity Delta 70's gehad, waren ook hele goeie speakers, maar die kosten 2ehands ook nog dik 400 euro (nieuw waren ze meer als 1000 euro per set).
Wat ik wel weet van eltax is dat ze er bij de goedkopere series geen filters in zetten en dat je ze nog wel kunt opleuken door hier zelf een fatsoenlijk filter in te bouwen.
Het voordeel van nieuw kopen is garantie (maar persoonlijk vind ik dit de afschrijving niet goed maken). Je kunt voor hetzelfde geld 2ehands vaak speakers kopen die ze er 10x uitspelen. Maar 2ehands zit je weer met het bekende nadeel: Je weet niet hoe er mee is omgegaan en hoe lang ze het nog volhouden.Nou moet ik zeggen dat als je zelf handig bent bijna alles wel te repareren is voor een prijs binnen de perken. Mijn FB825's hebben me in totaal 475 euro gekost incl nieuw rubberen foamranden, voor dat geld koop je nieuw geen vergelijkbare speakers. En onderdelen zijn er nog zat (woofer kapot geen probleem, koop een FB815 of een losse, worden er zat aangeboden).
Ik zou zeggen ga wat luisteren (ook naar nieuwe speakers) en beslis wat je graag wilt. Als je echt voor het best mogelijke geluid wilt gaan binnen dat budget zou ik 2ehands zoeken, ga je meer voor zekerheid dan zou ik nieuw kopen.
Dat hadden die van mij dus ook, het is ze fataal geworden vrees ik...